Ingen annen stor aktør i tekstilbransjen har en slik funksjon, uttaler Zalando.

Størrelses­rådgivning basert på to bilder med tettsittende klær – et skritt på veien mot full 3D-avatar

Zalando lanserer en kroppsmålingsfunksjon som skal hjelpe kundene å finne riktig størrelse basert på  to bilder i tettsittende klær tatt av kundene selv. Funksjonen er et skritt på veien mot 3D-avatar.

Publisert

I en pressemelding melder Zalando at de nå lanserer en ny funksjon som gjør det mulig for kundene å motta råd om størrelser basert på deres kroppsmål. Ved å ta to bilder av seg selv i tettsittende klær, vil Zalando kunne forutsi kundenes kroppsmål og hjelpe dem slik at det blir lettere å finne riktig størrelse for deres neste kjøp. 

Funksjonen testes i første omgang ut i Tyskland, Østerrike og Sveits.

Ingen annen aktør i motebransjen – på Zalandos størrelse – har introdusert en tilsvarende funksjon, påstår netthhandleren.

Stacia Carr, Zalando
Stacia Carr er VP Size & Fit hos Zalando.

Færre returer

Den nye funksjonen har potensiale til å ytterligere redusere størrelsesrelaterte returer og på lang sikt redusere tekstilavfall ved å gi tekstilaktørene informasjon om kundenes faktiske størrelser.

Kunder vil blant annet vil kunne bruke funksjonen når de kjøper kjoler som er den kategorien som er av de mest utfordrende for kunder å finne riktig størrelse i. Takket være den nye løsningen skal Zalando kunne bidra til å finne riktig passform. I fremtiden vil selskapet videreutvikle funksjonen til også å omfatte flere kategorier og markeder.

– Å hjelpe kundene med å finne den riktige passformen er viktig for å styrke forholdet til våre kunder. Det er frustrerende å vente på en ny vare, og så oppdage at den ikke passer. Ved å introdusere størrelsesrådgivning basert på kroppsmål, fortsetter vi å bruke innovasjonene våre til å hjelpe kundene med et av de største problemene i motebransjen, sier Stacia Carr, VP Size & Fit hos Zalando.

Funksjonen kan også gi tekstil-aktørene bedre innsikt i kundenes krav til størrelse og passform.

Zalando skriver at de er forpliktet til å gi kundene en personlig opplevelse som er bygget på tillit og personvern. Derfor er det viktig å være klar over at når kundene deler informasjon om kroppsmål, forblir bildene på kundens telefon og kunden selv har full kontroll over egne innstillinger for datadeling.

3D-avatar er neste trinn

Størrelsesrådgivning med kroppsmåling er neste skritt på Zalandos reise mot å hjelpe kundene å finne riktig størrelse på første forsøk, og vil gi Zalando muligheten til å gi kundene en mer personlig opplevelse i et virtuelt prøverom. I fremtiden vil begge teknologiene kunne integreres slik at kundene kan skape en 3D-avatar som gir en mer nøyaktig gjengivelse av kroppsform, med tanke på deres unike kroppsmål.

Zalandos interne Size & Fit-team har allerede sørget for å redusere selskapets størrelsesrelaterte returer med 10% sammenlignet med varer uten størrelsesrådgivning.

Erfaringen er basert på Zalandos egen teknologi samt den sveitsiske Body Measurement App Developer, Fision, som ble kjøpt opp av Zalando i 2020.

Powered by Labrador CMS