Butikkroboter som plukker varer for både hjemlevering og Click & Collect har tatt USA med storm.

Trend 1: Netthandel blir en del av butikken

Når man tenker på netthandelsaktører med stor suksess i Norge, er det veldig sjeldent at de også har fysiske butikker.

Retailtrender i ti deler

I denne artikkelserien retter Steffen Larvoll, Head of Business Development i DRIW fokus på de ti viktigste trendene han ser vil skape de største truslene eller mulighetene for norske retailere i årene fremover.

Komplett, Blivakker.no, Get Inspired, Kolonial.no, Milrab, Fjellsport eller Netthandelsgruppen er alle aktører som defineres som «Pure players» - nettbutikker uten fysisk utsalg - og kan vise til imponerende vekstrater de siste årene.

Men av de store retailkjedene som har en nettbutikk med et stort salgsvolum, er ofte nettbutikk og fysisk butikk adskilte økonomiske enheter uten mulighet for å selge den andres varer eller kompensere for å drive trafikk til hverandre. Om dette skyldes manglende IT-integrasjoner, franchisemodeller, strategiske valg eller intern bedriftskultur kan man diskutere, men resultatet er at veldig mange norske retailkjeder ikke tilbyr en løsning hvor du kan kjøpe en vare på nett for så å hente den i den lokale butikken, også kjent som BOPIS (Buy Online, Pick-up In Store).

Steffen Larvoll er Head of Business Development i DRIW

Tjenesten de derimot tilbyr er enten en reservasjonsløsning med forbehold om at varebeholdningen er i butikken, og som kunde må man vente på en bekreftelse før du kan hente den. Eller så kan man kjøpe den samme varen på nett, men da sendes varen fra kjedens sentrallager med en annen leveringstid. Én nettbutikk, to forskjellige verdikjeder.

Denne hybridmodellen bærer preg av å være en kompromissløsning mellom et kjedekontor, butikksjefer og en lite fleksibel verdikjede. For rene netthandelsaktører skaper dette et mulighetsrom som de har grepet med begge hender og utnytter for alt det er verdt. Skal retailkjeder ta opp kampen må de behandle nettbutikken som en hvilken som helst annen salgskanal (butikk, telefon, chat, epost osv.) og integrere nettbutikken med resten av verdikjeden. Først da kan de forvente å oppnå tilsvarende vekstrater på nettsalget som de ser rene netthandlere har.

Powered by Labrador CMS