Artikkelforfatteren er imponert over grepene Jernia har tatt.

Kan norske teknologiselskaper redde faghandelen?

Er det mulig å gjenskape faghandelen på nett? Ja, mener teknologi-entusiast Ole Martin N. Evensmo fra Springboard Martech.

Av Ole Martin N. Evensmo, Springboard Martech.

Norsk faghandel har i årevis hatt serviceinnstilte ansatte og fagkompetanse som sin store styrke, men med økende netthandel har det blitt krevende å opprettholde denne posisjonen. Alt håp er imidlertid ikke ute. La oss se på noen enkle måter man kan gjenskape faghandelen på nett, godt hjulpet av norske tech-gründere.

La oss begynne med video. I fysisk butikk møter vi blide og kunnskapsrike ansatte som gir oss god produktveiledning. Hva med å bruke video på egne nettsider for å gjøre det samme? Norske selskaper som Vibbio og Gobi har laget video-løsninger som gjør det enkelt å lage og publisere små videosnutter. Her er det bare fantasien som setter grenser, men hva med å begynne med å filme en butikkmedarbeider som demonstrerer et produkt og legge dette på den aktuelle produktsiden? Det kan høres uoverkommelig ut med en sortiment med tusenvis av produkter, men Rom ble som kjent heller ikke bygd på én dag. Hva med å begynne med de 50 mest besøkte produktsidene i nettbutikken?

Brukergenerert innhold har blitt mer og mer vanlig og vi ser det nå også mer og mer i varehandelen også. Kjeder som Jernia, Kid, ARK Bokhandel og Elektroimportøren har alle gjort suksess med produktomtaler på nett. Nylig offentliggjorde det norske tech-selskapet Lipscore at de doblet omsetningen i 2020 og nå opplever stor økning i interessen for produktomtaler. Amazon har i alle år vært kjent for å gode her, det er ingen grunn til at ikke norsk faghandel skal være noe dårligere. Kundenes egne opplevelser med et produkt er et viktig og relevant supplement til gode produkttekster på nett og gode butikkråd i butikk!

Det er ikke alltid like lett å finne frem i en stor nettbutikk - og den interne søkemotoren blir ofte løsningen. Problemet er at det er ikke alltid like lett å vite hva man skal søke etter. I en fysisk butikk trenger man ikke tenke på verken stavemåter eller synonymer, erfarne butikkmedarbeidere forstår det aller meste. Løsningen på nett er å sette opp en søkemotor som er i stand til å håndtere denne typen utfordringer. Det kan høres trivielt ut, men i praksis er de fleste norske nettbutikker (inkludert faghandelen) for dårlige på søk. Noen hederlige unntak er Fjellsport og Sprell. Det finnes nå en rekke nordiske løsninger innen dette domenet, inkludert norske TellusR.

Kundeorienterte kjeder forsøker å løse problemer, ikke selge produkter. Få kjeder har tatt dette mer på alvor den siste tiden enn Jernia. De har derfor nå begynt å leie ut verktøy på nett i samarbeid med det norske teknologiselskapet Sharefox. Også Clas Ohlson og flere andre kjeder har iverksatt liknende tiltak.

Vi har ofte lett for å assosiere faghandel med fysisk butikk og imøtekommende butikkmedarbeidre. Det får vi forhåpentligvis også se i fremtiden, men gjerne i kombinasjon med nye og kostnadseffektive løsninger på nett.

Powered by Labrador CMS