Gründer Thomas Næss lanserer butikkene.no som brukerne skal oppleve som et digitalt shoppingsenter.

Vil ta opp kampen med Prisjakt og Prisguiden

Gründer Thomas Næss lanserer ny tjeneste, myntet på forbrukere som ønsker å shoppe gode tilbud og kampanjer på nett.

Veien fra tanke til nettkonseptet Butikkene.no var kort for Oslo-mannen som blant annet har drevet smoothie-bedrift, cateringportal og testet flere andre konsepter, skriver selskapet i en pressemelding.

32-åringen er ikke ukjent med at ideer popper opp når han minst venter det.

Fra skreddere på døra til festmat

Skreddere hjem på døra, bakteriefrie dørhåndtak og smoothie er tre av konseptene han har tenkt på før.

– Jeg tenkte at Prisjakt og Prisguiden har mye god funksjonalitet, men jeg savnet et online sted som gir følelsen av å gå på kjøpesenteret. Jeg handler selv som regel når det er salg og kampanjer, som man får øye på når man tusler rundt på senteret. Derfor tenkte jeg at markedet mangler et slags "digitalt shoppingsenter".

Etter kort tids testing av software og løsninger, landet han på domenet Butikkene.no.

Personlig concierge

Samtidig som han driver Cateringo.no - en nettplattform som gjør det lett å sammenlikne priser, bestille og spare penger på cateringmat - lanserer han nå Butikkene.no.

– Tanken er å supplere Cateringo med tjenester og produkter som ikke er utsatt for sesongvariasjon. Under nylige kriser er det blitt tydelig at noen selger bedre enn andre, og derfor er det viktig å diversifisere porteføljen.

– Man leter gjerne etter et spesifikt produkt på tjenester som Prisjakt og Prisguiden. Jeg ønsker å gi folk muligheten til "å gå på senteret" og shoppe rundt etter gode tilbud. Og så er alle leverandørene og produktene selvsagt kvalitetssikret, forsikrer han.

Foreløpig er Thoresen primus motor. Men han sier det er flust av venner og bekjente rundt ham som er klare for å hoppe inn så snart det vokser som det skal.

– Det er mye som kan automatiseres i dag. Når jeg har jobbet lenge nok med plattformen og fått den optimalisert, og den er som kundene vil ha den, blir det kun det kreative rundt markedsføring og salg for meg, sier han.

Slik ser nettstedet til butikkene.no ut.

Hjerneaktivitet og tredemølla for å avlaste

– Min aller største utfordring er å skru av dataen før jeg legger meg, humrer Thoresen.

– Du som har lekt med mange ideer, og omsatt noen av dem i praksis. Hva er ditt beste råd til de som nettopp har startet egen business?

– Ikke gå videre med ideer dersom det ikke er produkter eller tjenester folk faktisk trenger og bestiller mye av. Å skape et behov i markedet er tidkrevende og kostbart!

Ellers mener han det er smart å ikke gi slipp på hverdagsrutinene, nær familie og venner.

– Sørg for at rammene rundt deg er på plass. Skaff deg et sted å jobbe daglig. Ikke sitt hjemme. Ikke legg alt annet på hylla selv om du brenner intenst for ideen din. Fortsett å trene, spise gode middager med venner og kjæreste - og forsøk å koble av innimellom, mener Thoresen, som har en god venn i tredemølla.

– Selv stresser jeg ned - og kommer med gode løsninger på problemer - når jeg står på tredemølla, sier han med et lurt smil rundt munnen.

Thoresen elsker den kreative friheten som ligger i det å være en mindre aktør. Det å hele tiden kunne prøve seg frem til han får ferten av gull.

– Det beste med å drive nettbutikk er at man kan jobbe hvor som helst, når som helst, mener han.

– Nordmenn har penger, og bruker mer penger på nytelse enn før. Hva kan du tilføre i denne sammenhengen?

– God service, solide produkter og variasjon er alltid et vinnerformular. Og så gjør jeg alt jeg kan for å gi litt ekstra tilbake til kundene.

Men, sier Thoresen, og avslutte med pekefingeren i været:

- Det aller viktigste er at vi har kun kvalitetssikrede og utvalgte leverandører og produkter på portalen.

Powered by Labrador CMS