Kai Gulbrandsen skanner en følgeseddel med Scan App ved Princess-butikken i Ski.

Bedre logistikk gir Princess gevinster

Relevante leveringsalternativer bidrar til å øke salget både i butikk og på nett hos den norske sengetøygiganten Princess.

Publisert

Hos Princess ser de ikke på nettbutikken som en fare for de fysiske butikkene, men snarere som en katalysator for å få flere kunder og større omsetning. Samhandlingen mellom nettbutikken og fysiske butikker gir kundene muligheten til å handle der de ønsker.

– 76 prosent av kundene som besøker våre fysiske butikker sjekker ut produktene på nett på forhånd. Derfor er det avgjørende for oss å være til stede på nett, sier CEO i Princess, Kai Gulbrandsen.

Etter lanseringen av konseptet ‘Reserver på nett – hent og betal i butikk’, der kundene kan kjøpe eller reservere varer på nett og hente dem i en av butikkene, økte salget på nett med nesten 100 prosent samme dag. Samtidig økte også salget i de fysiske butikkene.

– Dette viser at kundene ikke bare vil ha nettkjøpene sine levert hjem, men at de også ønsker andre leveringsalternativer, sier Gulbrandsen.

Opptil 50 prosent av Princess’ kunder som handler på nett velger å hente i butikk. Med programvare fra Consignor kan Princess tilby kundene flere leveringsalternativer, i tillegg til å gi dem bedre informasjon om nettkjøpene deres. Princess bruker Consignor ved sentrallageret i Ski til automatisk å skrive ut fraktetiketter og bestille transport av pakker og paller til butikkene og direkte til kundene.

Forbedrer leveringen fra lageret

Det er ikke bare på lageret Princess bruker Consignor til å effektivisere leveringsprosessen. De har installert den skybaserte løsningen Consignor Ticket i alle fysiske butikker. Denne løsningen lar de ansatte bestille varer fra sentrallageret til butikken eller direkte til kunden, dersom kunden ønsker varer som ikke finnes i butikken, eller hvis kunden vil ha varene levert på døren for å slippe å frakte dem hjem selv.

Butikkene bruker også den gratis skanningsløsningen fra Consignor – Scan App – som lastes ned til butikkens smarttelefon. Med denne appen kan de ansatte skanne kundenes varer når de ankommer butikken og automatisk sende en varsling til kunden på SMS eller e-post om at pakken er klar til henting. Scan App brukes også på sentrallageret i Ski til å skanne pakker og varsle kunden om at pakken er mottatt på lageret og vil bli sendt til butikken eller kundens adresse, avhengig av valgt leveringsmetode.

– Med Consignor har Princess digitalisert leveringsprosessen fra lager til kunde og fra lager til butikk til kunde. På denne måten kan de sende pakker raskere, få bedre oversikt over hentebestillinger og enklere varsle kundene om pakkene deres, sier Consignors Country Manager i Norge, Henning Backe, som har vært med på å tilpasse systemet til Princess’ behov.

Ifølge Guldbrandsen har Consignor gjort leveringsprosessen til Princess mer profesjonell, oversiktlig og konkurransedyktig.

– Kundene vil ha informasjon om nettbestillingene sine, hele veien fra lageret til døren, og med Consignor og Scan App kan vi gi dem dette automatisk. Dette er langt mer profesjonelt og effektivt enn tidligere, da vi ringte fra butikken for å fortelle kundene om at pakkene deres var klare til henting. I dag handler ikke konkurransen bare om produktutvalg og priser, men også om logistikk, konkluderer Guldbrandsen.

Kai Gulbrandsen på scenen under Consignors Nordic Delivery Conference 2015.

Tekst og foto: Consignor

• Princess har 160 butikker over hele Norge.

• Nettsalget utgjør ca. 10 prosent av omsetningen.

• Princess bruker Consignor og Scan App ved sentralvarehuset i Ski, og Consignor Ticket og Scan App i alle fysiske butikker.

• Princess bruker egne sjåfører til levering av varer fra sentrallageret til butikkene og bruker Bring for levering til kundene, enten fra sentrallageret eller fra butikkene.

• Princess-butikkene mottar varer fra sentrallageret 1-4 ganger i uken.

Powered by Labrador CMS