Pepsi tredobler resirkulert plast

I dag kunngjorde PepsiCo at de har satt mål om å øke innholdet av resirkulert plast i plastflaskene deres til 50 prosent innen 2030 i hele EU, med et delmål på 45 prosent innen 2025. Dermed tredobler selskapet bruken av resirkulert plast tilsvarende 50.000 tonn rPET.

Publisert

Kunngjøringen er en støtte til Europakommisjonens kampanje, hvor selskaper frivillig kan forplikte seg å bruke mer resirkulert plast. Målet er at man innen 2025 skal bruke ti millioner tonn med resirkulert plast i nye produkter innenfor EU. PepsiCOs mål omfatter alle land som forventes å være EU-medlemmer i 2025[1], og alle drikkemerkevarer i PET (den primære plasten i deres plastflasker), inkludert Pepsi, Pepsi MAX, 7Up, Tropicana og Naked. Målet gjelder på tvers av hele PepsiCos drikkevareoperasjoner, både selveide og de som er i franchise.

Performance with Purpose

Kunngjøringen i dag bygger på PepsiCos globale Performance with Purpose-visjon, som inkluderer målet om å utvikle emballasje som er 100 prosent resirkulerbar, komposterbar eller biologisk nedbrytbar, og målet om å redusere emballasjens karbonavtrykk innen 2025. PepsiCo anslår at 90 prosent av deres emballasje til drikkevarer resirkuleres på verdensbasis allerede i dag.

PepsiCo bruker allerede betydelig mengder med resirkulert plast (rPET) i EU-landene. Ca. 13 prosent i deres drikkevareoperasjoner i EU i 2017 var rPET.

Ansvar for miljøet

Silviu Popovici, President, PepsiCo Europe Sub-Saharan Africa sier: – PepsiCo tar sitt ansvar for miljøet meget alvorlig, og vi er fast bestemt på å finne bærekraftige måter å lage våre produkter på. Vi har i EU arbeidet for å fremme en kultur som oppmuntrer og støtter opp om gjenbruk og resirkulering av emballasje. Jeg er glad for at vi i dag har valgt å ta et stort skritt videre i bruken av resirkulert plast i vår emballasje og at vi vil arbeide for å møte og overgå det nye målet i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS