Utvalget av produkter med pant på Vinmonopolet har økt for hver lansering gjennom 2019. (Foto: Katrine Lunke)

Kraftig økning i pantbare produkter

Siden mars er antall produkter med pant på Vinmonopolet nesten doblet. Vinmonopolet tilbyr nå over 330 produkter med pant. Økningen skjer etter at Vinmonopolet i fjor innførte strengere miljøkrav til leverandørene.

Publisert

– Det er flott å se at arbeidet gir resultater og at antall produkter med pant øker for hver produktlansering, sier miljøsjef Rolf Erling Eriksen i Vinmonopolet.
Siden mars i år har antall produkter med pant i Vinmonopolets basis-, bestillings- og tilleggsutvalg økt fra 175 til over 330 produkter etter november-lanseringen tidligere denne måneden.

Kunder etterspør pant

Vinmonopolet har som mål å redusere sitt CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030. Pant sikrer at flasker og bokser blir resirkulert og økt satsning på emballasje med pant skal bidra til å nå målet om reduksjon i CO2-utslipp. Vinmonopolet har derfor satt krav om pantemerke på alle nye produkter i plast og aluminium som de selv kjøper inn i basisutvalget.
– Vårt fokus på klima og miljø gjør at stadig flere kunder etterspør produkter med pant. Da vil leverandørene våre også se en markedsverdi i å tilby produkter med pant, sier Rolf Erling Eriksen.

Mer enn tredobling

Randi Haavik Varberg: – Vi ønsker at mest mulig skal kunne resirkuleres og bli til nye flasker og bokser. (Foto: Katrine Lunke)

I midten av november er status at rundt 300 av Vinmonopolets produkter med pant er øl. Vin, brennevin, sider og alkoholfrie produkter kommer også i stadig økende grad i emballasje med pant. Siden mars har utvalget av slike produkter med pant blitt mer enn tredoblet.
– Vi kan i mindre grad stille krav til produktene importørene selv velger å tilby. Det er derfor veldig gledelig at for tre viner som ble lansert i høst, valgte leverandørene selv plastflaske med pant. Hvis disse selger godt blir de trolig tatt inn i basisutvalget og mange av våre butikker, sier Rolf Erling Eriksen.

Roser satsingen

Pantbare plastflasker og aluminiumbokser som selges på Vinmonopolet går inn i panteordningen som drives av Infinitum. Flaskene og boksene kan pantes i Vinmonopolets butikker eller i panteautomater sammen med annen pant. Bokser smeltes om og blir til nye bokser, og plastflasker blir til plastgranulat som brukes som råstoff i nye flasker eller andre plastprodukter.
– Vi ønsker at mest mulig skal kunne resirkuleres og bli til nye flasker og bokser. Det er flott at antall pantbare produkter på Vinmonopolet har økt så mye i løpet av bare noen måneder. Vi ser fram til at enda flere produkter på Vinmonopolet vil få pantemerke de kommende månedene og årene, sier kommunikasjonsdirektør Randi Haavik Varberg i Infinitum.

Om pant på Vinmonopolet:

  • I fjor innførte Vinmonopolet strengere miljøkrav til leverandørene og krav om pantemerke på alle nye produkter i plast og aluminium som de selv kjøper inn i basisutvalget.
  • Nye viner i Vinmonopolets basissortiment under 150 kroner må ha emballasje av plast, papp, aluminium eller lettere glass.
  • Alle nye plastflasker og aluminiumbokser i basisutvalget må ha pant. Dette gjelder alle produktgrupper, også alkoholfritt. Pant sikrer at flasker og bokser blir resirkulert.
  • I perioden mars-november 2019 økte antall produkter med pant i Vinmonopolets basis-, bestillings- og tilleggsutvalg fra rundt 175 til over 330 produkter.
  • Flaskene og boksene kan pantes i Vinmonopolets butikker eller i panteautomater sammen med annen pant. De er en del av pantesystemet som drives av Infinitum og alt som pantes blir resirkulert.

 

Powered by Labrador CMS