Gründer Anjali Bhatnagar og kommunikasjonsansvarlig Lena Niemi i Tørn bidrar til at mengden av overskuddsvarer som kastes i retail blir redusert.

Ny plattform sikrer at overskuddsvarer blir solgt

Overskuddsproblematikk sliter alle bransjer med. Teknologiselskapet Tørn vil gjøre noe med det og har utviklet Norges første markedsplass for overskuddsvarer. Først ut er byggevarehandelen, og flere bransjer står for tur.

Publisert

Den første markedsplassen som Tørn har etablert, er for salg av overskuddsvarer i byggevarebransjen. Driften startet etter sommerferien i fjor.

Gründeren

Gründer Anjali Bhatnagar kommer opprinnelig fra India og har en doktorgrad i fysikk. Hun har tidligere jobbet i Telenor og designbyråer. Hun gründet en markedsplass for vintageklær. Den satsingen gikk inn, men teknologien lever videre i Tørn.

Høsten 2019 leste gründer Anjali Bhatnagar en Aftenposten-artikkel om svinn i byggevarebransjen. Knappe syv måneder senere, i mars 2020, så Tørn dagens lys.

– Det gjelder varer som butikkene av en eller annen grunn sliter med å selge: Feilbestillinger, rester, leverandørbytte eller returer. I byggevarebransjen er omfanget nokså stort: 10 prosent, forteller gründer Anjali Bhatnagar til Retailmagasinet.

Byggevarehandelen er stor. I fjor endte omsetningen ifølge statistikk fra Virke på 55 milliarder etter en vekst på 11 prosent.

Får et verktøy

– Med Tørn skaper vi økonomisk verdi for byggevarehandelen og for kundene, og drivkraften er bærekraft. Byggevarebransjen har fantastiske muligheter når det gjelder både digitalisering og å finne bærekraftige løsninger, og her gir vi dem et verktøy, sier Bhatnagar.

På markedsplassen kan profesjonelle selgere av byggevarer legge ut overskuddsvarer for kjøpere over hele landet. Kjøpere er både hjemmefiksere og mindre håndverkerbedrifter.

Tørn har utviklet teknologi som gjør det enkelt å legge ut varene og tar seg av all markedsføring, betaling og frakt.

– Da blir det minst mulig arbeid med å selge slike varer, sier kommunikasjonsansvarlig Lena Niemi.

Hittil har butikkene prøvd å selge slike varer på tilbudstorg, men noen ble likevel ikke solgt.

Går det lang nok tid, blir varer kastet. I Virkes rapport Handlekraft 2021 fremkommer det frem at 35 % av overskuddsvarer kastes.

120 butikker bruker nå Tørn, og de fleste omsetter for mellom 50-200.000 kr i måneden på plattformen.

All handel skjer over Tørn sin plattform. I byggevarebransjen får Tørn en cut av omsetningen, men tjenesten koster ikke noe før varen er solgt.

– I år vil vår omsetning tre- eller firedobles i forhold til 2020, sier Bhatnagar.

På Tørn finner man kjøpere til overskuddsvarer over hele landet. Byggevarehandelen var første bransje ut på markedsplassen.

Frakt og markedsføring

Frakten håndteres automatisk via løsningen til Tørn. Plattformen åpner for forskjellige leverandører. Det er stort spenn i varene som selges og skal sendes, fra en pakke skrue til beslag til en peis eller 100 m2 med gulv. Det er en logistikk-utfordring å beregne kostnaden til frakten. I Tørn er det en algoritme som dynamisk beregner frakten mellom den aktuelle selgeren og kjøperen for den konkrete bestillingen.

I tillegg til skal Tørn være gode på markedsføring og logistikk og finne ut optimal markedsføring over hele landet. Overskuddsvaren vises fram til riktig publikum.

Schibsted har gått inn

Schibsted har investert 10 millioner og har fått en eierandel på 13%. Målet med å ha dem på eiersiden er at de skal bidra til videre vekst og skalering av Tørn. Schibsted har høy kompetanse på markedsplasser, merkevarebygging og distribusjon, og i tillegg er de representert i de landene hvor Tørn vurderer å etablere seg i neste omgang.

Andre investorer er Aksel Lund Svindal og Karl Munthe Kaas.

Vurderer andre bransjer

Så langt har Tørn 14 ansatte, men de skal bli flere. For Tørns konsept er i høyeste grad skalerbart.

Tørn har gått videre til VVS- og elektrobransjen, og i tillegg tester de nærliggende kategorier som tele og hus & hjem.

– I andre bransjer kan det bli andre forretningsmodeller enn i byggevarebransjen, for behovene er ulike, avslutter Anjali Bhatnagar.

**

– En ny salgskanal

B2B byggevarekjeden Neumann Bygg var pilotkunde da Tørn ble lansert i mars 2020, akkurat idet pandemien brøt ut.

– Våre erfaringer så langt er gode. Tørn har vært dyktige og har klart å etablere en ny kanal, sier Øystein Aam som er Direktør for Kvalitet og Utvikling i Neumann Bygg. Han har holdt i satsingen på vegne av Neumann.

Trygghet

I starten lurte Neumann på hva som skilte kanalen fra finn.no.

– Men vi skjønte at det var en forskjell. Ola Normann finner trygghet i å kjøpe fra en byggevarehandel fremfor å kjøpe av privatpersoner. Flere og flere begynner å følge med på hvilke varer som legges ut på Tørn, forteller Aam.

Øystein Aam holder i satsingen på omsetning av overskuddsvarer gjennom Tørn på vegne av Neumann Bygg.

Selges fort

Før produkter legges ut på Tørn, blir de gjerne først forsøkt solgt i tilbudstorg i butikken. Varer som forblir liggende, og som ellers risikerer å måtte bli kastet, blir så lagt ut på Tørn.

Neumann Bygg legger ut alt fra skruer til dører på markedsplassen.

– Det som er typisk i vår bransje er feilbestilte varer eller varer som av en eller annen grunn ikke blir hentet av kunden. Det kan være et skreddersydd produkt. Når de legges ut på Tørn, selges de nokså fort, forteller Aam.

Neumann har i utgangspunktet kun proffkunder. Altså ingen privatkunder som kommer innom og kan bli fristet av høyt rabatterte varer. For en som holder på med et prosjekt, og som snekrer selv, kan ofte tilpasse bygget til den dør eller vindu de har fått tak i.

Alle typer elektroverktøy er populære og selges fort. Rabattene er gode.

– Produktene er rett og slett billige. Når alt annet er forsøkt, må varene prises deretter, sier Aam.

Miljøeffekt

At varer ikke blir kastet, men solgt og brukt er et stort pluss med hensyn til bærekraft. Øystein Aam mener at det er et viktig poeng i bransjen siden byggevare er knyttet til byggeri som skaper CO2-utslipp.

Markedsleder i sine områder

Neumann Bygg er en ren B2B-aktør med har røtter tilbake til 1839. De ble etablert i Bergen og har spredt seg langs kysten fra Kristiansand til Tromsø med butikker på 15 steder. Foreløpig har de kun ett varehus på Østlandet, i Askim, men råper at de vil komme med flere.

– Stort sett er vi markedsleder på de stedene vi er, avslutter Øystein Aam.

Powered by Labrador CMS