Glasmagasinet åpner igjen etter oppussing. (Foto: Roar Grønstad/KLP)

Glasmagasinet har pusset opp for 100 millioner kroner

Glasmagasinet midt i Oslo sentrum gjenåpner 14. september etter at KLP har pusset opp for 100 millioner kroner.

Publisert

Nå blir Glasmagasinet et livsstilshus som skal lokke de cirka 148.000 menneskene som passerer daglig, skriver KLP Eiendom, som eier bygningen, i en pressemelding.

– Vi har klart å få til en butikkmiks som vi mener passer det gamle ærverdige huset og publikum godt. Det blir en møteplass for alle, et knutepunkt og et sted hvor du kan få tak ting til absolutt alle anledninger. Fornyelsen var ønsket og nøye planlagt. Vi er veldig fornøyd med resultatet, sier Ellen Solberg, direktør for kjøpesenterforvaltning i KLP.

Inn med tungvektere

Illums Bolighus, Elkjøp og kosmetikk-kjeden KICKS blir noen av de som skal lokke nye kundegrupper. Det danske magasinkonseptet for barn, Tinderbox åpner også sin første butikk i Norge. I tillegg kommer flere sterke livsstilsaktører inn i det 10.000 kvadratmeter store huset.

– Illums Bolighus er en institusjon og stjernen vi gjerne ville ha inn, og Elkjøp åpner sitt første urbane City Concept i Norge her, sier Solberg.

– Tiden var inne for å pusse opp og modernisere det landemerket som Glasmagasinet er, sier Ellen Solberg, direktør for kjøpesenterforvaltning i KLP Eiendom. (Foto Skjalg Bøhmer Vold/KLP)

Disse to blir de klart største butikkene i magasinet, med henholdsvis drøye 3000 kvadratmeter og 1200 kvadratmeter.

– Felles for konseptene vi har fått inn er at hit kommer de med det lille ekstra. Her legger de flaggskip-butikken og den første i sitt slag i Norge.

Glasmagasinet er et av Norges mest tradisjonsrike handelshus med beliggenhet midt på Stortorvet i Oslo og har en lang historie i bybildet i Oslo.

– Kunder som har kjøpt gaver på Glasmagasinet i mange år skal både kjenne seg igjen og få overraskelser. Her blir det også butikker og konsepter du ikke har sett i Norge tidligere, sier Solberg.

Begeistret byantikvar

Oppussingen har kostet i underkant av 100 millioner kroner og Ellen Solberg er klar på forventningene:

– Tiden var inne for å pusse opp og modernisere det landemerket som Glasmagasinet er, sier hun.

Mye av oppussingen er teknisk, slik som oppgradering av elektriske anlegg og ventilasjon, samt utskifting av heiser og rulletrapper.

– Vi har skiftet et betydelig antall vinduer, fasaden er vasket og vil få ny belysning. Det siste er byantikvaren begeistret for - en estetisk opplyst fasade gjør noe med bygningene og med byrommet dette kvartalet er en del av. Men vi har også gitt Glasmagasinet et helt nytt visuelt uttrykk i form av ny logo og nye symboler, sier Solberg.

– Glasmagasinet er ikke et nytt kjøpesenter blant mange i Oslo, det er et helt kvartal midt i sentrum av byen, og dette finnes det bare ett av. London har sitt Harrods, Oslo har Glasmagasinet, sier Solberg.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Disse butikkene kommer i Glasmagasinet:

Illums Bolighus

Elkjøp 

Heimen - Husfliden, med KRISS

KICKS Flagship store

Bellas Hus

Magnor Brandstore

By Norwegians

Vitus Apotek

Floriss

La Fiesta

Espresso House

POP UP Hippi Grace / Kashmina

Oslo Foto

Tinderbox

Glasmagasinet Spiseri 3 etage

Fakta om KLP Eiendom

KLP Eiendom AS er et heleid datterselskap av KLP, og forvalter egne eiendommer med en markedsverdi på cirka 60 milliarder kroner. Selskapet er en av Skandinavias største aktører innen forvaltning, utvikling og drift av eiendom. Eiendomsporteføljen på cirka to millioner kvadratmeter består av kjøpesentre, hoteller og kontorbygg i tillegg til tomter og prosjekter. KLP Eiendom AS har i dag cirka 150 ansatte og har kontorer i Oslo, Trondheim, Stockholm og København.

Powered by Labrador CMS