CEO Anders Kjellén med Sunkost-skolen oppe på skjermen.

Sunkost sparer kostnader, men kutter ikke på opplæring

– Kunnskap og kompetanse er grunnmuren i vårt kundeløfte. Sunkost vurderer, som alle andre, hver kostnadskrone før vi bruker den. Men én ting vi ikke kutter på, er opplæring. Vi har som mål å være best på kunnskap, sier konsernsjef Anders Kjellén i Sunkost.

Publisert

I Sunkost legges det vekt på hele tiden å holde seg oppdatert gjennom kurs og foredrag. Vi spør Anders Kjellén om hvorfor kompetanse er så viktig:

– Vi driver innen helsekost og velvære, og som Norges største kjede i denne bransjen har vi et stort ansvar som vi tar seriøst. Våre kunder kommer til oss for faglige råd og veiledning. Det kan være utfordringer eller problemer de ikke har funnet løsninger på andre steder, eller som de ønsker alternativ til. Da må vi kunne gi dem den beste hjelpen og være til å stole på. Og da må vi ha kunnskap, svarer Sunkost-sjefen.

Da nytter det ikke å tro, man må vite. Kunnskap og fagkompetanse er grunnmuren i deres kundeløfte. De er tross alt en faghandel.

Fagkunnskap skiller faghandel fra handel. Og Sunkost er så absolutt faghandel.

Noen kommer til Sunkost med ulike helserelaterte problemer, andre ønsker å leve sunnere eller er opptatt av et vegetarisk eller vegansk kosthold. Flere og flere er interessert i økologisk og ren mat, både for seg selv og for å bidra til å ta vare på naturen.

– Det sier seg selv at det krever mye kompetanse for å bidra med gode råd og veiledning i hele dette spekteret. Helsekost faghandel er en næringsmiddelvirksomhet og reguleres derfor av Mattilsynet. Det er strenge regler for hvilke helse- og ernæringspåstander som kan benyttes for kosttilskudd og mat. Vi er opptatt av at det skal oppleves trygt for forbruker å handle hos Sunkost, derfor legges det stor vekt på å balansere fagkunnskap og regelverk i opplæringen, sier Kjellén.

Han er helt ny i bransjen – kom til Sunkost i mars etter fem år i XXL – og forteller at han virkelig har latt seg imponere av kompetansen som finnes hos de butikkansatte. Ikke minst entusiasmen for å lære mer.

– Dette er helt essensielt, da det er de som møter og veileder kundene våre, hver eneste dag.

Flere samarbeidspartnere

– Bruker dere samarbeidspartnere i opplæringen?

– Vi har flere. Didac leverer vår digitale plattform til det vi kaller Sunkost-skolen. Der oppdaterer og utvikler vi fortløpende nye kurs og innholdet. Slik sikrer vi at alle ansatte til enhver tid har den siste og nyeste informasjonen, både innen fagkompetanse og driftsrelaterte temaer, svarer Kjellén.

I tillegg jobber de tett med Tunsberg Medisinske skole, dit sender de mange ansatte hvert eneste år.

Nylig hadde de også ett tyvetalls medarbeidere på Naturmedisinsks Fagkongress, på Sundvollen, for faglig påfyll og inspirasjon.

Live kursing via Teams

– Det vi i tillegg gjør er å ukentlig kurse våre ansatte, «live» via Teams. En fast dag hver uke kobler alle butikkene seg opp til et felles møte, hvor de får verdifull og ny informasjon om produkter, nyheter osv. Det har vært en kjempesuksess, sier Sunkost-sjefen.

De fleste ansatte har jobbet hos Sunkost og i bransjen i mange, mange år, og har dermed et godt kunnskapsnivå. Men de må hele tiden investere i ny kunnskap.

De jobber også tett med alle sine leverandører.

– De er eksperter på sine produkter og er en stor ressurs for oss. For noen uker siden samlet vi over 150 butikkeiere og medarbeidere til en hel helg dedikert til opplæring med hjelp av nettopp våre leverandører. Det fungerte veldig bra, sier han.

Aldri ferdig med opplæring

Kjellén mener det er viktig å påpeke at kursing og opplæring ikke er noe man blir ferdig med. Det er en kontinuerlig prosess.

– Selv om de fleste av våre ansatte har jobbet i hos oss og i bransjen i mange, mange år, og dermed har et meget godt kunnskapsnivå, må vi hele tiden investere i ny kunnskap. Dette prioriterer vi høyt slik at vi skal kunne levere på det nivået vi ønsker til våre kunder. Det er tross alt slik at det er fag-kunnskapen som skiller faghandel fra handel. Og vi er så absolutt faghandel, avslutter Anders Kjellén overfor Retailmagasinet.

Powered by Labrador CMS