– Ambisjonen med den digitale transformasjonen er at vårt digitale univers skal understøtte de fysiske butikkene, og at begge skal bidra til den hyggelige og unike opplevelse som vi ønsker å gi våre kunder, sier Mikkel Grene. Foto: Søstrene Grene

Søstrene Grene åpner nettbutikk

Som del av en større digital transformasjon åpner Søstrene Grene nettbutikk neste år, som ett av flere store digitale utviklingsprosjekter.

Publisert

Toppsjef Mikkel Grene forteller om den danskeide kjedens nye digitale strategi:

– For oss handler det om å imøtekomme kundene våre og den utviklingen vi ser i samfunnet.

I Norge har Søstrene Grene 40 butikker.

Etter flere måneders forberedelser letter kjeden på sløret. De befinner seg midt i en digital transformasjon som blant annet vil innebære en ny digital infrastruktur, et helt nytt systemlandskap, en ny hjemmeside med tilhørende nettbutikk og mer personalisert kommunikasjon, forteller Grene.

– Vi har mottatt mange henvendelser fra kunder som har ønsket å se produktsortimentet vårt på hjemmesiden og også ha muligheten til å kjøpe produkter online. Vi er enormt glade for nå å kunne imøtekomme dette ønsket. Vi ser derfor frem til å invitere inn i en ny, digital del av Søstrene Grenes univers, sier Grene.

Siden etableringen av Søstrene Grene i 1973 har det kun vært mulig å oppleve "Anna og Claras vidunderlige verden" i fysiske butikker, som det er mer enn 240 av rundt omkring i verden.

I første omgang er den kundene i Danmark som får muligheten til å gå på oppdagelsesferd i Søstrene Grenes sortiment på nettet, samt få søstrenes produkter levert hjem på døren.

– For oss handler det om å møte kundene våre der de er og å skape verdi for dem uavhengig av om de besøker en Søstrene Grene-butikk eller besøker det kommende online-universet vårt. Virkeligheten er i dag slik at vi alle bruker mer tid på nettet. Derfor er det også naturlig at vi hos Søstrene Grene følger den utviklingen, sier Mikkel Grene.

Del av en større digital transformasjon

Den kommende nettbutikken er et ledd i en større omnikanalstrategi for den familieeide virksomheten. Transformasjonen innebærer blant annet en helt ny digital infrastruktur, systemlandskap, hjemmeside som snart blir lansert, e-handel og mer datadrevet og personalisert kommunikasjon som gjør det mulig for Søstrene Grene å komme tettere på kundene og tilby dem mer målrettet og inspirerende innhold.

– Ambisjonen med den digitale transformasjonen er at vårt digitale univers skal understøtte de fysiske butikkene, og at begge skal bidra til den hyggelige og unike opplevelse som vi ønsker å gi våre kunder, sier Mikkel Grene.

Satser fortsatt på fysiske butikker

Eksakt når kjeden snart åpner opp for netthandel, kan Mikkel Grene ennå ikke si. Men han understreker at den kommende nettbutikken ikke skal redusere ambisjonene for de fysiske butikkene som de fortsatt skal åpne flere av.

I høst etablerer Søstrene Grene seg i et nytt marked: Finland.

– Med den digitale transformasjonen utvider vi vårt perspektiv og den service vi kan tilby kundene våre. Vi bygger bro mellom de fysiske butikkene og den nye digitale dimensjonen av Søstrene Grene. De fysiske butikkene er ryggraden i virksomheten vår, og den nye digitale strategien har ikke endret ekspansjonsplanene våre. I framtida ser vi fram til å kunne møte kundene våre på enda flere plattformer enn hva vi kan i dag, avslutter Mikkel Grene.

Powered by Labrador CMS