Bollestad hedret butikkarbeidere som sjekker leg
Lederen i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Olaug Bollestad (KrF), fikk trekke de siste vinnerne av Ølsalgsspillets konkurranse. Til nå har nesten 40.000 fullført spillet som trener butikkansatte i å sjekke legitimasjon.
Fortsatt selger altfor mange butikker alkohol til mindreårige. Ungdomsorganisasjonen Juvente gjør årlig undersøkelser i norske dagligvarebutikker, og tallene har lenge vært stabile: rundt én av tre butikker lar mindreårige kjøpe øl, skriver Virke i en pressemelding.
– Det er pinlig, og det er ikke godt nok. Å selge øl er et stort ansvar som vi ikke kan ta lett på, sier daglig leder for Handelens Ølsalgsråd (HØR), Ingvill Størksen.
Ølsalgsspillet, mobilappen som dagligvarekjedene har gått sammen om å lansere, skal trene butikkansatte til å sjekke legitimasjon i forskjellige situasjoner. Det trener også ansatte i forskjellige triks ungdom ofte bruker for å få kjøpt alkohol.
Mellom 16. oktober og 20. november, kunne alle som fullførte spillet vinne et par Bose hodetelefoner. Syv heldige vinnere ble trukket ut; de to siste av Olaug Bollestad. Trekningen ble gjort i vandrehallen på Stortinget.
– Det er veldig bra at bransjen selv tar ansvar for å stoppe at mindreårige får kjøpt øl. Vi vet at ungdom kan ta skade av alkoholbruk – det er en god grunn til at aldersgrensen er 18 år, sier Bollestad.
Hun er glad for å kunne være med å bidra til at butikkmedarbeidere blir mer bevisste på hvor viktig det er å sjekke legitimasjon.
– Jeg vil gratulere alle vinnerne! Dere gjør en flott jobb, og forvalter et viktig ansvar i samfunnet, avslutter hun.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her