
Øker ølsatsing gjennom franchise
Gulating Ølutsalg er en ny satsing på det norske ølmarkedet. Framover satser kjeden kun på franchise som driftsmodell, fordi den gir best resultater.
I mars åpnet Gulating sitt nye utsalg i Horten som består av mellom 300 og 350 varianter av øl, det mest omfattende utvalget i nordre Vestfold. Det er Horten Bryggeri som står bak åpningen. Horten er den andre franchise-etableringen for Gulating.
Gulating-kjeden er fra før representert i Arendal, Bergen, Trondheim, Larvik, Sandefjord, Lørenskog, Strømmen og Fredrikstad. Fra nå av er det kun franchisemodellen som vil bli benyttet. Fra før drives også butikken i Fredrikstad som franchise.
- I dag satser de fleste av verdens ledende kjeder på franchise som den beste og eneste driftsmodellen. Vår avdeling i Fredrikstad, som hittil har vært vår eneste franchiseavdeling, går best av alle butikkene våre. Hovedgrunnen er at de som jobber i franchise jobber hardere og står på mest. Derfor vil vi utelukkende satse på franchise i fremtiden, sier gründer Rolf Ivar Skår til Kjedemagasinet.
Et typisk Gulating ølutsalg består av om lag 300 varianter av øl. Dette inkluderer egne brygg som Bjorr Pils, Vikingr pale ale, Myrkr brown ale og Inland India pale ale.
I tillegg tilbyr de et bredt tilbud av utstyr og råvarer for hjemmebryggere og andre produkter som er tilknyttet ølkulturen.
Rolf Ivar Skår er siviløkonom og startet som ølbrygger i 2011 i Dale i Sunnfjord. Med bryggeriskolen i København og utdannelse som ølsomelier brygget og utviklet han sine egne brygg, og oppskriftene fikk han testet ut på sin pub som lå vegg i vegg med bryggeriet. Han etablerte Gulating Bryggeri AS i 2013. Det første produktet ble lansert i mai 2014, og selskapet fikk også distribusjon i dagligvarehandelen.
- Vi er svært godt fornøyde med å samarbeide med Horten Bryggeri i etableringen av Gulating i Horten. Dette er et bryggeri med en tradisjonsrik historie som nå er for fullt tilbake i det norske ølmarkedet. Ølutsalget i Horten er den andre franchisebutikken og markerer samtidig den første av en rekke nye åpninger i år, sier Skår.
- Vi ser frem til å tilby publikum i Horten et bredt utvalg av ulike ølsorter, samtidig som vi har øl fra alle de store bryggeriene. For Horten Bryggeri er det spesielt hyggelig å være tilbake for fullt i ølbransjen med et bryggeriutsalg i Horten. Vi har siden relanseringen av Hortenspilsen i fjor blitt svært godt mottatt, og vi har store forventninger til etableringen av Gulating i Horten, kommenterer daglig leder Dag Kjeldsberg i Horten Bryggeri.
Gulating-kjeden er fra før representert i Arendal, Bergen, Trondheim, Larvik, Sandefjord, Lørenskog, Strømmen og Fredrikstad. Fra nå av er det kun franchisemodellen som vil bli benyttet. Fra før drives også butikken i Fredrikstad som franchise.
- I dag satser de fleste av verdens ledende kjeder på franchise som den beste og eneste driftsmodellen. Vår avdeling i Fredrikstad, som hittil har vært vår eneste franchiseavdeling, går best av alle butikkene våre. Hovedgrunnen er at de som jobber i franchise jobber hardere og står på mest. Derfor vil vi utelukkende satse på franchise i fremtiden, sier gründer Rolf Ivar Skår til Kjedemagasinet.
Et typisk Gulating ølutsalg består av om lag 300 varianter av øl. Dette inkluderer egne brygg som Bjorr Pils, Vikingr pale ale, Myrkr brown ale og Inland India pale ale.
I tillegg tilbyr de et bredt tilbud av utstyr og råvarer for hjemmebryggere og andre produkter som er tilknyttet ølkulturen.
Rolf Ivar Skår er siviløkonom og startet som ølbrygger i 2011 i Dale i Sunnfjord. Med bryggeriskolen i København og utdannelse som ølsomelier brygget og utviklet han sine egne brygg, og oppskriftene fikk han testet ut på sin pub som lå vegg i vegg med bryggeriet. Han etablerte Gulating Bryggeri AS i 2013. Det første produktet ble lansert i mai 2014, og selskapet fikk også distribusjon i dagligvarehandelen.
- Vi er svært godt fornøyde med å samarbeide med Horten Bryggeri i etableringen av Gulating i Horten. Dette er et bryggeri med en tradisjonsrik historie som nå er for fullt tilbake i det norske ølmarkedet. Ølutsalget i Horten er den andre franchisebutikken og markerer samtidig den første av en rekke nye åpninger i år, sier Skår.
- Vi ser frem til å tilby publikum i Horten et bredt utvalg av ulike ølsorter, samtidig som vi har øl fra alle de store bryggeriene. For Horten Bryggeri er det spesielt hyggelig å være tilbake for fullt i ølbransjen med et bryggeriutsalg i Horten. Vi har siden relanseringen av Hortenspilsen i fjor blitt svært godt mottatt, og vi har store forventninger til etableringen av Gulating i Horten, kommenterer daglig leder Dag Kjeldsberg i Horten Bryggeri.