Sterkeste desemberprisfall på mat og drikke på fire år
Nye tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer falt med 2,6 prosent fra november til desember 2020. I samme periode, økte prisene på varer og tjenester generelt med 0,4 prosent.
I desember 2020 bidro prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer til å holde prisveksten på varer og tjenester generelt nede.
− Desember er en tilbudsperiode, der prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer vanligvis går ned. Vi må tilbake til 2016 for å se en sterkere prisnedgang enn den som var i desember 2020, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
I perioden 2009-2019 var gjennomsnittlig prisnedgang 1,6 prosent i desember.
− Prisnedgangen på 2,6 prosent er langt sterkere enn den gjennomsnittlige desembernedgangen de siste 10 årene, fortsetter Størksen.
SSBs konsumprisindeks viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer steg med 2,8 prosent i hele 2020. I samme periode steg prisene på varer og tjenester generelt, fratrukket elektrisitet og avgifter, med 3 prosent.
− Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer har vært presset opp av høye importpriser i 2020. I tillegg har hele bransjen vært preget av økte kostnader som følge av koronautbruddet. På tross av dette har hard konkurranse bidratt til å holde prisveksten nede, avslutter Størksen.
Flere retailnotiser
-
Amazon nedbemanner kraftig
-
Forbudt å reklamere for usunn mat og drikke mot barn
-
Apple troner fortsatt på merketoppen
-
Matprisene stiger – overskuddet øker
-
Gucci, Chloe og Loewe får megabøter fra EU
-
Matprisene falt med 1,2 prosent i september
-
Forsiktig prisvekst i september
-
Den norske brilleprodusenten Kaibosh er konkurs
-
Kjøttimporten opp 50 prosent så langt i år
-
Dropper forbud mot forskjeller i innkjøpspriser
-
Nei til søndagsåpent for cruiseturister i Måløy
-
Shein åpner sine første fysiske butikker
-
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR
-
Alibaba og Nvidia inngår samarbeid
-
Liten oppgang i detaljhandelen
-
Fretex i krise – innsamlingsbokser i fare
-
Bubs popper opp i New York City
-
DHL Express Norge øker prisene
-
Kina: Fall i industriproduksjon og detaljhandel
-
Bedre resultat enn ventet for H&M