Rekordsalg av drikke i mars

Til tross for stengt uteliv nådde salget av øl og brus nye høyder i mars. Ølsalget var 44 % høyere enn mars i fjor, mens brussalget økte med 37 %. Det viser den ferske salgsstatistikken fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foreningen sier salgsøkningen kommer med en bismak, og peker på at det økte drikkevaresalget etter ett fullt år med korona viser at grensehandelen har vært større enn fryktet.

Det har aldri før blitt solgt så mye øl som mars i år. Også brusprodusentene kunne juble for tidenes høyeste brussalg på en enkelt måned. Salget av drikkevarer totalt sett ble dermed bedre enn mange normale sommermåneder.

- Noe av årsaken er at folk tok påskeferien hjemme i Norge. Men den klart viktigste forklaringen er at grensehandelen mot Sverige falt bort, sier foreningens direktør Erlend Vagnild Fuglum.

Han peker på at mange i normalår har gjort innkjøp til påsken i shoppingsentrene over grensen. I tillegg har skjærtorsdagshandelen i Sverige vært en av årets store utfartsdager.

Fasit etter ett år med korona

Med mars-tallene inne kan foreningen gjøre opp resultatene etter ett fullt år med korona. Fasit er at det totale ølsalget de siste 12 månedene har økt med 11,9 % og at brussalget økte med 24,8 %.

- Vi gleder oss over gode tall, men feiringen kommer med en bismak. Alt tyder på at den unormalt store grensehandelen har vært enda større enn vi fryktet, sier Erlend Vagnild Fuglum.

Arbeidsgiverorganisasjonen Svensk Handel har nylig publisert en rapport som underbygger det samme. Rapporten anslår at nordmenn la igjen 18 milliarder kroner i grensehandel i Sverige i 2019. Det er flere milliarder høyere enn tidligere anslått.

Etterlyser politiske grep

Nå etterlyser foreningen grep for at norske forbrukere skal fortsette med å handle øl og brus i Norge når grensene etter hvert åpner igjen.

- Fortsatt er avgiftene på typiske grensehandelsvarer mye høyere i Norge enn i Sverige, og vi frykter at køen på E6 vil bli lang på åpningsdagen. Tusenvis av nordmenn har fått nye jobber som følge av at vi handler her hjemme. Mange arbeidsplasser og høy verdiskaping står på spill om vi ikke tar grep og reduserer avgiftsforskjellen mot Sverige nå i revidert nasjonalbudsjett, sier Fuglum.

Flere undersøkelser underbygger at alkoholkonsumet ikke har økt tross det økte salget.

- Vi drikker ikke mer, men kjøper det vi drikker her i Norge, på nærbutikken og Vinmonopolet i stedet for i Strømstad eller på taxfreeutsalget på Gardermoen, konstaterer Fuglum.

Powered by Labrador CMS