Rekordhøy netthandel - godt kvartal for Posten
Posten har i første kvartal hatt flere dager med pakkevolum på høyde med julerushet
Fjorårets kraftige økning i netthandelen fortsetter inn i 2021. I årets tre første måneder økte pakkevolumene fra netthandel med 61 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Postens justerte driftsresultat ble i første kvartal 427 mill. kroner, en sterk forbedring fra 153 mill. kroner på samme tid i fjor og det sterkeste første kvartalet i Postens historie.
Justert driftsmargin i første kvartal ble 7,1 prosent mot 2,6 prosent på samme tid i fjor.
Samfunnet har endret seg det siste året. Det har også Posten og folks handlevaner. Fjorårets sterke økning i netthandelen har skutt ytterligere fart og Posten har håndtert store pakkevolumer. Det gir vekst innen alle leveringsmåter og spesielt for hjemlevering. Vekst i netthandelen kombinert med kostnadseffektiv drift i hele Norden, samt bedret lønnsomhet innenfor øvrige logistikkområder, har bidratt til et justert driftsresultat på 427 mill. kroner, som er en forbedring på 274 mill. kroner sammenlignet med første kvartal i fjor.
- Det er gledelig å kunne fremlegge det beste første kvartals resultatet i Postens historie. Etter fjorårets sterke vekst i netthandel kan vi konstatere at de nye handlevanene har festet seg og netthandelen skyter ytterligere fart, For Posten har første kvartal vært preget av høy etterspørsel og aktivitet i markedet – omtrent som julerush. Driften har gått på høygir og våre medarbeidere har stått på for å levere med god effektivitet og kvalitet. Jeg vil rette en stor takk til alle medarbeidere, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Rekordhøy vekst i netthandel
Logistikksegmentet økte omsetningen med 244 mill. kroner (5,5 prosent) i første kvartal 2021. Organisk vekst var 9,1 prosent. Justert driftsresultat for segment Logistikk var 361 mill. kroner i første kvartal 2021, en bedring på 261 mill. kroner i forhold til samme tid i fjor.
Postsegmentet reduserte omsetningen med 163 mill. kroner i årets første kvartal som følge av fortsatt volumfall i adressert og uadressert brevpost. Volumet innenfor adressert post ble redusert med 17 prosent i første kvartal 2021, mens volumet på uadressert post ble redusert med 6 prosent. Justert driftsresultat for segment Post var 78 mill. kroner i første kvartal, en reduksjon på 16 mill. kroner sammenlignet med samme tid i fjor. Produktet Norgespakken hadde en positiv resultatutvikling drevet av sterk volumvekst.
For å styrke netthandelstilbudet har Posten til nå plassert ut døgnåpne pakkebokser på over 250 steder i Norge. I løpet av året skal det være plassert Pakkebokser på tusen ulike steder.
I første kvartal startet etablering av en fullautomatisert lagerløsning på logistikksenteret på Berger ved Oslo. I det nye fullautomatiserte lageret vil bruk av robotteknologi og fossilfrie kjøretøy bidra til at netthandlere kan få pakker levert på døren bare noen timer etter at bestillingen er gjort i nettbutikken.
Flere retailnotiser
-
Reitan legger ned 54 kiosker neste år – flest i Oslo
-
Snart blir det ulovlig å bestille nikotinprodukter fra utlandet
-
Prisveksten demper seg litt: 3,0 prosent i november
-
19-åring siktet etter skyting på Storo Storsenter
-
Tusenvis av falske Labubu-dukker beslaglagt
-
Vil ikke si hvilke Narvesen-kiosker som forsvinner
-
Streik ved Amazons tyske varelagre på black friday
-
SSB: Liten oppgang i detaljhandelen
-
Biltema åpner ny kafé
-
Klarna lanserer egen kryptovaluta
-
70 Narvesen-kiosker legges ned
-
Seks pågrepet for kosmetikktyveri på Romerikssenteret
-
200.000 mottok feilaktig tekstmelding fra Power
-
Frankrike ber EU innføre sanksjoner mot Shein
-
Frankrike blokkerer Sheins nettbutikk på grunn av sexdukker
-
Prisjakt: Stor fare for «luretilbud» på Black Week
-
Normal øker omsetningen til 23 milliarder kroner
-
Sterkt resultat for Amazon – aksjen til værs
-
Sikkerhetsfeil i to av tre produkter fra Temu og Shein
-
Amazon nedbemanner kraftig