Prisjakt: Stor fare for «luretilbud» på Black Week
(NTB:) Prissammenligningstjenesten Prisjakt ser også i år tegn til at mange nettbutikker setter opp prisene sine i forkant av Black Week.
– Dessverre tror jeg at det i år kommer til å bli en like stor risiko for å bli lurt under Black Friday og Black Week. Vi har tittet på prisøkningene i oktober, og vi ser at butikkene allerede har hevet prisene ganske reelt for å kunne senke dem igjen på Black Friday, sier forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi hos Prisjakt til Handelswatch.
Prisjakt har fortsatt ikke gått ut med konkrete tall, men antyder at prisutviklingen følger samme mønster som i fjor. Da mistenkte de at én av seks tilbud under Black Week var «luretilbud».
– Forrige år var det en rekordhøy andel av mistenkte luretilbud vi kunne se i den norske netthandelen. Vi så at mange butikker hadde hevet prisene på varer i forkant, for så å senke dem under kampanjen, sier Ahmadi.
Tilbudsuken Black Week starter mot slutten av november, og toppes med Black Friday 28. november.
Nye EU-regler som nå er del av norsk lov, sørger for at butikkene må vise den laveste prisen en vare har hatt de siste 30 dagene før salget.
Prisjakt sier til Handelswatch at de ser at forhandlere skrur opp prisene i god tid før november, for deretter å markedsføre med rabatt basert på kunstig høye priser. \
(©NTB)
Flere retailnotiser
-
Reitan legger ned 54 kiosker neste år – flest i Oslo
-
Snart blir det ulovlig å bestille nikotinprodukter fra utlandet
-
Prisveksten demper seg litt: 3,0 prosent i november
-
19-åring siktet etter skyting på Storo Storsenter
-
Tusenvis av falske Labubu-dukker beslaglagt
-
Vil ikke si hvilke Narvesen-kiosker som forsvinner
-
Streik ved Amazons tyske varelagre på black friday
-
SSB: Liten oppgang i detaljhandelen
-
Biltema åpner ny kafé
-
Klarna lanserer egen kryptovaluta
-
70 Narvesen-kiosker legges ned
-
Seks pågrepet for kosmetikktyveri på Romerikssenteret
-
200.000 mottok feilaktig tekstmelding fra Power
-
Frankrike ber EU innføre sanksjoner mot Shein
-
Frankrike blokkerer Sheins nettbutikk på grunn av sexdukker
-
Normal øker omsetningen til 23 milliarder kroner
-
Sterkt resultat for Amazon – aksjen til værs
-
Sikkerhetsfeil i to av tre produkter fra Temu og Shein
-
Amazon nedbemanner kraftig
-
Forbudt å reklamere for usunn mat og drikke mot barn