Kraftig fall for retail i eurosonen
Mens detaljhandelen i Norge var sterk i Norge i april, var det atskillig verre i eurosonen med et fall på hele 11,7 prosent fra mars, og hele 19,6 prosent lavere enn april i fjor. Det er den største nedgangen på én måned siden statistikkføringen startet i 1995, melder Eurostat.
Det var likevel en mindre nedgang enn markedets forventninger, som kalkulerte med et stup på 15 prosent etter innføringen av nedstengingstiltakene COVID-19 som var bredt innført av medlemslandene, tiltak som nødvnedigvis hadde en sterk innvirkning på etterspørsel og aktivitet.
Det var fall i nesten alle kategorier:
• drivstoff (-27,7 prosent)
• mat, drikke, tobakk (-5,5 prosent)
• non-food (-17,0 prosent)
Hardest rammet var bransjene tekstiler, klær og fottøy, elektriske artikler og møbler.
Derimot gikk netthandelen kraftig opp med hele 10,9 prosent i april.
Flere retailnotiser
-
Apple troner fortsatt på merketoppen
-
Matprisene stiger – overskuddet øker
-
Gucci, Chloe og Loewe får megabøter fra EU
-
Matprisene falt med 1,2 prosent i september
-
Forsiktig prisvekst i september
-
Den norske brilleprodusenten Kaibosh er konkurs
-
Kjøttimporten opp 50 prosent så langt i år
-
Dropper forbud mot forskjeller i innkjøpspriser
-
Nei til søndagsåpent for cruiseturister i Måløy
-
Shein åpner sine første fysiske butikker
-
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR
-
Alibaba og Nvidia inngår samarbeid
-
Liten oppgang i detaljhandelen
-
Fretex i krise – innsamlingsbokser i fare
-
Bubs popper opp i New York City
-
DHL Express Norge øker prisene
-
Kina: Fall i industriproduksjon og detaljhandel
-
Bedre resultat enn ventet for H&M
-
Trump-toll rammer klesprodusent
-
Butikkbygg i Ørland raste sammen i voldsom brann