Forventet nedgang i matprisene
Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,6 prosent i mars. De siste tolv månedene har prisene på varer og tjenester generelt økt med 3,1 prosent, mens matprisene har sunket med 0,3 prosent i samme periode.
- Også i år bidro den sterke konkurransen om påskekundene til nedgang i prisene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer følger et fast mønster i løpet av året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart.
- I tillegg ser vi effekten av avgiftsnedsettelsen på typiske lokkevarer for grensehandel. I følge SSBs tall, har eksempelvis prisen på snus sunket med 13,1 prosent i løpet av de siste tolv månedene, fortsetter Størksen.
Fra januar 2021 har avgiftene på andre tobakksvarer som snus og alkoholfrie drikkevarer, blitt redusert. Avgiften på sjokolade og sukkervarer er fjernet.
- Avgiftsnedsettelsene er et viktig skritt på veien mot å gjøre norske butikker mere konkurransedyktige mot grensehandelen. Samtidig bidrar den harde konkurransen mellom dagligvareaktørene fortsatt til at prisene holdes nede, avslutter Størksen.
Flere retailnotiser
-
Strengere krav til leketøy – flere farlige stoffer forbys
-
Reitan legger ned 54 kiosker neste år – flest i Oslo
-
Snart blir det ulovlig å bestille nikotinprodukter fra utlandet
-
Prisveksten demper seg litt: 3,0 prosent i november
-
19-åring siktet etter skyting på Storo Storsenter
-
Tusenvis av falske Labubu-dukker beslaglagt
-
Vil ikke si hvilke Narvesen-kiosker som forsvinner
-
Streik ved Amazons tyske varelagre på black friday
-
SSB: Liten oppgang i detaljhandelen
-
Biltema åpner ny kafé
-
Klarna lanserer egen kryptovaluta
-
70 Narvesen-kiosker legges ned
-
Seks pågrepet for kosmetikktyveri på Romerikssenteret
-
200.000 mottok feilaktig tekstmelding fra Power
-
Frankrike ber EU innføre sanksjoner mot Shein
-
Frankrike blokkerer Sheins nettbutikk på grunn av sexdukker
-
Prisjakt: Stor fare for «luretilbud» på Black Week
-
Normal øker omsetningen til 23 milliarder kroner
-
Sterkt resultat for Amazon – aksjen til værs
-
Sikkerhetsfeil i to av tre produkter fra Temu og Shein