4,7 millioner i Rosa sløyfe-bidrag fra Mester Grønn
4,7 millioner kroner blir overført til kreftforskning fra årets Rosa sløyfe-aksjon i Mester Grønn.
- Det utrolig gode resultatet er en økning på ca. 40% fra 2019 og et bevis på en oppslutning både fra medarbeidere og kunder som vi aldri tidligere har sett, sier administrerende direktør i Mester Grønn, Erling Ølstad.
Mester Grønn har gjennom de siste 11 årene samlet inn godt over 20 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen, ved å selge spesiallagde buketter, roser og andre produkter som pins, epledrikk, sjokoladekuler, telys og miljønett i sine butikker. Kundene har også kunnet gi ekstra bidrag til aksjonen når de handler.
I 2020 har givergleden vært større enn noensinne. I løpet av kampanjeperioden i oktober solgte Mester Grønn Rosa sløyfe-produkter for hele 4,7 millioner kroner.
Adm. direktør i Mester Grønn, Erling Ølstad, er stolt over innsatsen fra Mester Grønns ansatte og kunder over hele landet.
- De fleste kjenner noen som har vært rammet av kreft, og vet hvor tøft det kan være. Da er blomster en fin måte å vise omsorg på, og gjennom å kjøpe produkter ta aktiv del i å bidra i kampen mot sykdommen.
Ølstad tror korona-pandemien som har preget Norge siden mars også har bidratt til Mester Grønn sitt rekordsalg av Rosa sløyfe-produkter.
- Jeg tror den spesielle situasjonen vi er inne i akkurat nå har ført til at folk har blitt ekstra opptatt av å ta vare på hverandre. Vi ser at mange kjøper blomster fordi de skaper positiv stemning, nytt liv og gir folk et lite pusterom i en hverdag som ellers har vært preget av dårlige nyheter.
- Mange kunder likte også årets Rosa sløyfe-pin, som hadde et flott design og lyste opp i høstmørket, på lik linje med årets Rosa sløyfe-bukett som også var mer fargerik og livlig!
Årets bukett var også Fairtrade sertifisert, det betyr at 10% av innkjøpsverdien på blomstene går tilbake til utviklingstiltak i området hvor farmene er lokalisert. I praksis vil det si at mange helsestasjoner blir drevet av pengene som kommer fra blomstersalget. Mennesker som tidligere ikke har hatt mulighet til verken å oppdage eller behandle kreft, har gjennom Fairtrade finansieringen fått nytt håp!
- Mester Grønn sin visjon er å skape glede. Jeg blir derfor ekstra stolt etter å ha snakket med kvinner som har blitt friske etter kreftbehandling på farmene i Kenya, fordi vi har solgt og våre kunder har valgt Fairtrade blomster. Da levere vi på Mester Grønn sin visjon, avslutter han.
- Livsviktig støtte for å utvikle mer treffsikker kreftbehandling
Aksjonsleder for Rosa sløyfe, Marit Sophie Egge, er imponert over giverviljen til Mester Grønns kunder og ansatte.
- Vi i Kreftforeningen og Brystkreftforeningen er nesten målløse og svært takknemlige for dette fantastiske bidraget fra Mester Grønns kunder. Det er helt utrolig hvordan Mester Grønn har klart å øke bidraget til aksjonen fra i fjor! Dette er ikke minst takket være nær 1400 engasjerte ansatte som er flotte ambassadører for Rosa sløyfe og for Mester Grønn.
Egge sier midlene kommer svært godt med for å utvikle en mer persontilpasset kreftbehandling.
– Takket være det fantastiske bidraget vil norske brystkreftforskere få livsviktig støtte på veien mot å finne en mer skånsom og treffsikker brystkreftbehandling. Årets Rosa sløyfe-aksjon ble annerledes på grunn av koronapandemien. For oss betyr denne støtten mer enn noen gang, sier hun.
Flere retailnotiser
-
Reitan legger ned 54 kiosker neste år – flest i Oslo
-
Snart blir det ulovlig å bestille nikotinprodukter fra utlandet
-
Prisveksten demper seg litt: 3,0 prosent i november
-
19-åring siktet etter skyting på Storo Storsenter
-
Tusenvis av falske Labubu-dukker beslaglagt
-
Vil ikke si hvilke Narvesen-kiosker som forsvinner
-
Streik ved Amazons tyske varelagre på black friday
-
SSB: Liten oppgang i detaljhandelen
-
Biltema åpner ny kafé
-
Klarna lanserer egen kryptovaluta
-
70 Narvesen-kiosker legges ned
-
Seks pågrepet for kosmetikktyveri på Romerikssenteret
-
200.000 mottok feilaktig tekstmelding fra Power
-
Frankrike ber EU innføre sanksjoner mot Shein
-
Frankrike blokkerer Sheins nettbutikk på grunn av sexdukker
-
Prisjakt: Stor fare for «luretilbud» på Black Week
-
Normal øker omsetningen til 23 milliarder kroner
-
Sterkt resultat for Amazon – aksjen til værs
-
Sikkerhetsfeil i to av tre produkter fra Temu og Shein
-
Amazon nedbemanner kraftig