NHH-professor Tor W. Andreassen har eksportert Norsk Innovasjonsindeks til Sverige og USA. IKEA, Sbanken og Toyota topper årets måling. (Foto: Odd Mehus)

IKEA topper innovasjonsindeksen igjen

IKEA er for tredje året på rad Norges mest innovative selskap, viser fersk innovasjonsmåling fra NHH. Telegiganten Telenor fosser frem på rangeringen, mens konkurrenten Telia har størst tilbakefall. Det er retailere blant topp ti på topp-rangeringene: Stormberg, Komplett og Zalando i tillegg til IKEA.

Publisert

Sammenlignet med fjorårets rangering, tar Telenor igjen det tapte og er nå på topp ti listen over landets mest innovative selskaper. Selskapet er blant aktørene som går mest frem på målingen.

Telia kraftig tilbake

Konkurrenten Telia har imidlertid størst tilbakegang. Selskapet var i fjor nr. 9 på listen, men har nå gått kraftig tilbake – i årets indeks er de rangert som nr. 29.

– Telias dårlige resultat skyldes at få eller ingen vet hva de har gjort av innovasjoner i 2018. Enten har de ikke gjort noe, eller så er ikke tiltakene kommunisert eller blitt lagt merke til av markedet, sier NHH-professor og leder for Center for Service Innovation (CSI), Tor W. Andreassen.

I egen klasse

IKEA topper listen for tredje året på rad. Varehuset evner kontinuerlig å fornye seg med nye varer, utstillinger og teknologi, sier NHH-forskeren.

– IKEA er i en egen klasse på denne rangeringen. De vektlegger i stor grad kunden og evner stadig å imøtekomme deres behov. Samtidig er de kreative, og dette inspirerer kunden. Grepene de gjør, legges merke til, og dette reflekteres i deres plassering på denne indeksen, sier Andreassen.

Toyota best på sosial innovasjon

Det er tredje gang undersøkelsen gjennomføres. For første gang gjøres også en måling av bedriftenes sosiale innovasjonsevne – hvorvidt bedriften klarer å skape løsninger på miljømessige- og sosiale problemer i samfunnet. Bilselskapet Toyota er her rangert som nummer en, og nummer to på listen er klesmerket Stormberg.

– Toyota og Stormberg er fremtidsrettede bedrifter som dyrker trippel bunnlinje: mennesker, miljø og overskudd, sier NHH-professoren.

(Pressemelding)

Om Norsk Innovasjonsindeks

  • Norsk Innovasjonsindeks (NII) ved Norges Handelshøyskole er den første nasjonale målingen av bedrifters innovasjonsevne hvor kundene er dommere. 
  • En høy score på denne indeksen betyr at kundene oppfatter bedriften som innovativ og markedsdrivende.
  • Indeksen ble lansert i 2016.
  • Dekker 76 bedrifter i 20 bransjer (i 2018).
  • Bedriftene er valgt ut med hensyn til husholdningsutgifter og markedsandel.
  • Målingen baserer seg på over 24.000 responser fra et nasjonalt representativt utvalg av omtrent 1000 kunder av de selekterte bedriftene.
  • Dataene samles inn via en rullerende undersøkelse i løpet av året.
  • Tilnærmingen er nå tatt i bruk også i USA og Sverige.

 

10 på topp ‘Norsk innovasjonsindeks’

  1. IKEA
  2. Sbanken
  3. Toyota
  4. Onecall
  5. Zalando
  6. Norwegian
  7. Komplett
  8. Telenor
  9. Stormberg
  10. Nordic Choice

 

Powered by Labrador CMS