Norge i verdenstoppen på mobil julehandel
Nordmenn vil handle på nett for svimlende 8,5 milliarder kroner i årets to siste måneder. En fjerdedel av handelen vil skje fra smarttelefoner eller nettbrett.
Det hele topper seg «Cyber Monday», mandag 30. november – da netthandelen i Norge vil nå hele 263 millioner kroner. At en fjerdedel (25 prosent) vil gjøres fra smarttelefoner eller nettbrett, plasserer Norge i verdenstoppen på mobil netthandel.Dette fremgår av Adobe Digital Index.
Julemånedene november og desember er viktige for handelen, da de samlet står for 20,6 prosent av Norges årlige netthandel. Vi vil i år handle på nett for 8,5 milliarder – i snitt 2226 kroner per nettbruker – i denne perioden. Dette er noen av spådommene i Adobe Digital Index, en analyse av nettjulehandelen basert på 20 milliarder besøk hos 4.500 nettbutikker over hele verden, skriver Adobe i en pressemelding.
– Nordmenn ventes i år å gjøre en fjerdedel av nettjulehandelen fra mobile enheter, en økning på 25 prosent fra i fjor. Det plasserer nordmenn i verdenstoppen på mobil julehandel, bare slått av japanerne, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef hos Adobe.
Toppene i julehandelen varierer fra land til land. I Norge forventes netthandelen å nå sitt høydepunkt mandag 30. november («Cyber Monday»), med et samlet beløp på 263 millioner kroner. De andre nordiske landene er noe tregere og forventer alle å nå toppen en uke senere, nærmere bestemt den 7. desember.
– Den omfattende netthandelen skyldes i stor grad bekvemmelighet. Julegavene kan kjøpes samtidig, gjerne fra sofaen hjemme og uten stress og mas, bestilles ferdig innpakket og bli sendt direkte til mottakeren, sier Schyum.