Blir færre Nille-butikker

Kjersti Hobøl vil få skikk på Nille-kjeden ved å redusere antall enheter og gi butikken en tydeligere identitet. Hun er optimist, ikke minst fordi det er mange dedikerte medarbeidere som bare trenger å få stoltheten og selvtilliten tilbake.

Publisert

Det skriver Nettavisen. Historien er forholdsvis godt kjent: DNB vet hvor de skal henvende seg når de har tatt over kjedekunder som nærmer seg teknisk konkurs og banken selv må ta over driften. De gikk ikke over bekken etter vann i 2010, men til Kjersti Hobøl som var medarbeider i eget hus med ansvar for spesialengasjement. Det var ikke tilfeldig; hun hadde ti år tidligere fått skikk på den konkurrerende kjeden, Princess.

Forventningene ble overoppfylt; Hobøl laget gull av gråstein da Kid ble snuoperert. Bjørn Rune Gjelsten fikk i 2012 kjøpe Kid av DNB for 925 millioner kroner. Det ble et eventyr; han gjorde en kule på Kid og uttalte senere til Finansavisen: «Jeg hadde aldri kjøpt Kid for nær én milliard kroner om det ikke hadde vært for Kjersti Hobøl.»

Ny utfordring

I oktober i år tok hun altså en ny utfordring fra DNB – Nille. Hun har i grove trekk strategien klar: Til Nettavisen fastslår hun at antall butikkenheter er for stort. Mange små Nille-butikker ligger så nært hverandre, at det ender i kannibalisering. Altså må det bli færre Nille-butikker, fastslår hun overfor Nettavisen – uten at det ennå kan sies hvilke butikker som vil få kroken på døra. Det er for tidlig.

‘Litt identitetsløs’

Kjeden består pr. i dag av 370 butikker med til sammen rundt 2000 ansatte i Norge. Satsningen i Sverige fra 2011 med 30 butikker etter hvert, ble så mislykket at den svenske grenen ble nedlagt i januar i fjor.

Hobøl ser også et problem i sortimentet, som må grundig gjennomgås. Det er kundene som avgjør hvilke varer som er relevante. Altså må sortimentet bygges opp i samråd med kundene.

I intervjuet med Nettavisen karakteriserer Hobøl også Nille som «litt identitetsløs». Hun ser for seg at Nille skal bli en butikk hvor kundene finner det de trenger til for de små og store anledninger i livet.

Men Hobøl gyver løs på snuperasjonen med stor optimisme, fordi det er mange dedikerte medarbeidere som trenger å få stoltheten og selvtilliten tilbake, sier hun til Nettavisen.

Powered by Labrador CMS