Nielsen: Nordmenn handler mer på nett
I 2018 har nordmenn handlet mer på nett med økning i kjøp av reiser, billetter til kultur og idrettsarrangementer, lesestoff og musikk, moteartikler og helseprodukter. Andelen som handlet dagligvarer på nettet økte også i et marked som vokser kraftig globalt.
Ifølge Nielsen’s 2018 Connected Commerce Report har 94 % av den norske befolkningen med tilgang til internett handlet varer på internett. Andelen som har kjøpt ferske dagligvarer er 7 prosent, opp 1 prosentpoeng fra i fjor, mens andelen som har kjøpt pakket mat er 11%, opp 1 prosentpoeng fra i fjor. Innen personlig pleie-kategorien er det 34 % av oss som har handlet på nett, mens 14 prosent har bestilt mat levert på døra.
Det nordmenn først og fremst har handlet på nett i 2018 er reiser (73 %) etterfulgt av billetter til kultur- og idrettsarrangementer (57 %), lesestoff og musikk (49 %) og moteartikler (47 prosent). Den høyeste veksten har kommet i bestillinger av billetter til kultur- og idrettsarrangementer (+ 5 prosentpoeng), etterfulgt av lesestoff og musikk, helseprodukter og matlevering, som alle har vokst med 2 prosentpoeng.
– Vi kan fra land som er langt fremme på E-handel ( f.eks. Sør-Korea hvor E-handel utgjør hele 20 % dagligvaresalget), se at forbrukernes kjøpsadferd følger et bestemt utviklingsmønster. Reiser, billetter, bøker og musikk er typiske kategorier for rekruttering av e-handlere, forteller Gunnar Portvik i Nielsen Norge.
I takt med at forbrukerne har blitt tryggere på netthandel, handler de nå også mer fra andre kategorier som helse og skjønnhetsprodukter. Den største utviklingen i årene som kommer ligger innen dagligvarer, som har sett en kraftig vekst på verdensbasis. Det er ventet at dagligvarer på nett vil fordoble seg globalt innen 2022.
– Når vi ser et par år frem i tid vil forbrukernes adferd på nett også påvirkes av innovasjoner innen personalisering av kjøpsanbefalinger basert på algoritmer. Disse vil spare forbrukeren tid til å finne de riktige varene til en pris de aksepterer, sier Portvik.
Ifølge Nielsenrapporten er forbrukerne mer åpne for å handle dagligvarer på nett når de tilbys pengene tilbake for produkter som ikke står til forventningene (46%). Ønske om gratis frakt (39%) for bestilte varer er også blant viktige punkter. Levering samme dag (37%) appellerer også til den fremtidige e-handleren.
– Forbrukerne blir mer og mer vante med å handle det de trenger på nettet, og e-handlesbransjen har vært gode på å utvikle seg i takt med denne trenden. Skillelinjene ut mellom netthandel og tradisjonell handel er nå i ferd med å viskes ut, sier Gunnar Portvik.