Linda Vist begynte som Bransjedirektør Handel i NHO Handel og Service i august 2020, noen få måneder etter pandemiutbruddet.

– Handelen er samfunnskritisk

NHO fortsetter å styrke seg innen retail. – Handelen er en stor arbeidsgiver som tar samfunnsansvar, sier bransjedirektør Linda Vist. Pandemien har styrket omdømmet til bransjen.

Publisert

NHOs får stadig nye retailere som medlemmer. IKEA, XXL og Sats er blant aktørene som har meldt seg inn den senere tiden.

Parallelt styrker NHO Service og Handel sin bemanning, og frekvensen av events mot retail har også økt.

Lang retailerfaring

Linda Vist har jobbet med retail i hele sin karriere.

Hun har vært i tre konsulentselskaper og i tillegg i Elkjøp hvor hun var Nordic Franchise Manager.

I PWC deltok hun blant annet på etableringen av Apotek 1-kjeden.

I sin tid i KPMG jobbet Linda Vist blant annet med etableringen av Handelskonferansen.

– Vi jobber med næringspolitikk og bransjeutvikling og dekker hele verdikjeden innen handel. Det er et privilegium å bli kjent med og hjelpe våre medlemmer, både store og små, sier Linda Vist.

Hun ble ansatt som Bransjedirektør Handel i NHO Handel og Service i august 2020, noen få måneder etter pandemiutbruddet.

Møteplasser

På vei ut av pandemien ser så vel NHOs medlemmer som samfunnet generelt verdien av fysisk kontakt og møteplasser tydeligere enn før.

– Møteplasser vil vi ha, og det skaper vi i NHO. Vi er sosiale vesener. Hos oss møtes folk på tvers av bransjer, sier Vist.

Utviklingen vises også gjennom at kjøpesentrene satser mer på opplevelse, helse, servering og trening.

Samfunnskritisk

Linda Vist peker på at det alltid vil være fysiske butikker. Handelen endrer seg riktignok, blant annet gjennom stadig økende netthandel.

Retail er landets største bransje på sysselsetting, og den tredje størst på omsetning.

– Pandemien har vist at handelen er samfunnskritisk, sier Vist.

Men hun legger til at det fortsatt må jobbes med omdømmet. "Å jobbe i kassa" som et negativt ladet begrep er et eksempel på det.

– Vil vi få fram verdiene de butikkansatte besitter. Det er de som møter og leser kundene, og for kundene er det også positivt å møte mennesker, sier Vist.

Stor arbeidsgiver som tar samfunnsansvar

Retail tar samfunnsansvar, er gode på integrering og ansetter i større grad enn andre bransjer både fremmedkulturelle og mennesker som har falt utenfor arbeidslivet av ulike årsaker.

For mange personer er retail første møte med arbeidslivet.

Omnikanal, men alltid butikker og ansatte

NHO Service og Handel forventer at bærekraft vil skape nye arbeidsplasser, og retailere utvider sortimentet med tjenester.

Selv om de ulike bransjene har ulik modenhetsgrad på netthandel, er utviklingen for alle i retning mer omnikanal. Andelen av kjeder som tilbyr netthandel økte fra 60% til 80%.

– I pandemien ble det raskt etablert klikk og hent-løsninger, og utviklingen av IT-systemene skjøt fart. Systemene og logistikken endrer seg, og digitalisering og automatisering vil fortsette. Arbeidsoppgavene vil forandre seg, men det vil være en handelssektor og behov for ansatte også framover, sier Vist.

Lærdommer fra pandemien

En positiv erfaring fra pandemien er ifølge Vist at mindre aktører som enkeltmannsforetak har fått et større marked.

– Kunder setter pris på slike, og bevisstheten om verdien av lokal handel har fått et oppsving, sier hun.

Pandemien har også tydelig vist forskjellene som eksisterer mellom land.

– Her i Norge har vi et seriøst arbeidsliv og tillit mellom myndighetene og befolkningen. Slik er det absolutt ikke i alle land. Vi har det bra her til lands og er privilegert, avslutter Linda Vist.

Powered by Labrador CMS