
Netthandlet varer for 30,5 milliarder i fjor
Netthandelen med varer økte med over 11 prosent i 2015. Produktkategoriene "hus og hjem" og "mat og drikke" ble vekstvinnere med en vekst på hhv. 40 og 36 prosent.
- Vi ser en klar vekst i nesten alle bransjer, men bransjene sport, personlig pleie/helse og hus og hjem hadde sterkest vekst i 2015, sier Johanne Kjuus, fagsjef Handel i Virke.
- Det er en klar trend at stadig flere av oss handler sofa fra sofaen. Flere norske retail-kjeder innen denne kategorien kom seg på nett i året som gikk, og det er ventet at flere norske kjeder vil komme seg på nett i løpet av 2016/17, legger hun til.
- Vi ser en klar vekst både for ferdige matkasser som leveres på døren, og dagligvarer som hentes på pick-up points. Selv om dagligvarer på nett fortsatt kun utgjør én prosent av den samlede dagligvareomsetningen i Norge, er dette en spennende bransje å følge fordi matvarehandel på nett ikke handler om å spare penger, men å tilby en tjeneste som forenkler folks hverdag ved å tilby rask levering der man unngår tunge løft, impulskjøp og hektiske handleturer, samtidig som du får mer tid til familie, venner og fritidsinteresser, sier Kjuus.
- Norsk handel konkurrerer ikke lenger på et nasjonalt, men på et globalt marked, sier Kjuus.
- Det er i størst grad de yngste forbrukerne som handler i utenlandske nettbutikker, og det forventes at de vil ta med seg denne handelsadferden videre jo eldre de blir. Dette er noe som vil øke andelen varer som handles fra utenlandske nettbutikker og at konkurransen kommer til å bli enda tøffere fremover for norske handelsaktører, sier Johanne Kjuus avslutningsvis.
- Det er en klar trend at stadig flere av oss handler sofa fra sofaen. Flere norske retail-kjeder innen denne kategorien kom seg på nett i året som gikk, og det er ventet at flere norske kjeder vil komme seg på nett i løpet av 2016/17, legger hun til.
Mer mat på nett
Omsetningen av mat og drikke på nett utgjør foreløpig kun 2,5 prosent av den samlede vareomsetningen på nett, men vokste med hele 36 prosent i året som gikk.- Vi ser en klar vekst både for ferdige matkasser som leveres på døren, og dagligvarer som hentes på pick-up points. Selv om dagligvarer på nett fortsatt kun utgjør én prosent av den samlede dagligvareomsetningen i Norge, er dette en spennende bransje å følge fordi matvarehandel på nett ikke handler om å spare penger, men å tilby en tjeneste som forenkler folks hverdag ved å tilby rask levering der man unngår tunge løft, impulskjøp og hektiske handleturer, samtidig som du får mer tid til familie, venner og fritidsinteresser, sier Kjuus.
Tøffere global konkurranse
Selv om svak kronekurs ga en opptur for norske nettbutikker i 2015, ser vi at hele 6 av de 10 mest populære nettbutikkene norske forbrukere handler fra, enten er utenlandske eller har utenlandsk opprinnelse.- Norsk handel konkurrerer ikke lenger på et nasjonalt, men på et globalt marked, sier Kjuus.
- Det er i størst grad de yngste forbrukerne som handler i utenlandske nettbutikker, og det forventes at de vil ta med seg denne handelsadferden videre jo eldre de blir. Dette er noe som vil øke andelen varer som handles fra utenlandske nettbutikker og at konkurransen kommer til å bli enda tøffere fremover for norske handelsaktører, sier Johanne Kjuus avslutningsvis.