Noen fra Ny Media-teamet. F.v.: Nives Nezirovic, Eirik Morland, Silje Grundstad, Joakim Kålås og Thomas Kulvik.

Skreddersyr nettløsning til hver kunde

Ny Media posisjonerer seg i segmentet mellom enkel hyllevare og de aller mest komplekse løsningene for netthandlere. Hver kunde får en skreddersydd løsning basert på åpen kildekode.

Publisert

Trondheim-selskapet Ny Media er et konsulentselskap med spisskompetanse på skreddersøm av webløsninger, digital forretningsstrategi og markedsføring.

De har drevet med løsninger for netthandel siden 2008. De holder til på Solsiden og er i dag 11 ansatte. Omsetningen ligger for tiden på drøyt ti millioner kroner, men Chief Digital Officer Joakim Kålås forteller til Retailmagasinet at de har vekstambisjoner og søker etter flere konsulenter.

– Våre ansatte er utviklere, designere og konsulenter, og i praksis er vi rådgivere for kundene våre, sier Kålås.

De jobber i samspill med interne avdelinger, tekniske samarbeidspartnere og markedsføringsbyråene som kundene har.

I mellomsjiktet

Ny Media retter seg mot segmentet mellom standard hyllevare og de aller største og mest komplekse systemene på markedet.

– Vi er en liten og smidig bedrift som klarer å snu oss fort rundt. Og vi har et tungt markedsperspektiv, sier Kålås.

Retail en viktig målgruppe for Ny Media. På kundelisten har de blant annet akademika.no (som har over 15 millioner produkter), Kremmerhuset, Lampehuset og Lille Vinkel Sko. Blant bransjene som de er tyngst inne i er VVS og bokhandlere. Tidvis gjør de også noen leveranser til offentlig sektor.

Skreddersyr til hver kunde

Joakim Kålås forteller at det dreier seg om å kombinere forretningsforståelse, innovasjon og en genuin interesse for teknologi.

De leverer fleksible open source-løsninger basert på Drupal. Ny Media plukker aktuelle moduler og setter sammen en skreddersydd løsning for hver kunde. En ny versjon av plattformen er lansert, noe som har gitt langt bedre funksjonalitet og mer fokus på den viktigste faktoren som driver e-handel fremover: Kvalitetsinnhold.

– Det siste året har vi brukt mye ressurser på å få kundene vår over på den nye plattformen. Kompleksiteten har økt, og der kommer vi inn og bidrar med vår kompetanse, sier Kålås.

De har også brukt tid på å hjelpe kundene til å tilpasse seg Personvernforordningen (GDPR) som trådte i kraft i fjor. De tilbyr seg å være databehandler på vegne av de systemene de drifter og forvalter for kundene sine.

Utvikler kundeklubb

Kundene vil ha en effektiv kjøpsprosess. Fysiske butikker og netthandel må i dag være sømløst integrert, med integrasjoner mot tredjeparter.

– Mye av nøkkelen er å lære seg kundereisen og tilby en god presentasjon av produktene i alle kanaler, understreker Kålås.

Kompetansenivået varierer hos kundene deres. Noen kjeder er proffe, mens andre er ferskere og trenger mer bistand rundt digitale forretningsstrategier, bekrefter han.

Uansett gjelder det for Ny Media å levere en tilpasset løsning som lar kjedene øke kundelojaliteten.

For tiden utvikler de en ny måte å drive kundeklubb på, som skal hjelpe butikkene å skape lojale, returnerende kunder til sine nettbutikker.

Powered by Labrador CMS