Har større glede av å lose trafikken inn til egen hjemmeside. (Foto: IKEA)

IKEA bryter med Amazon

IKEA følger Nikes eksempel og bryter med Amazon. Det spekuleres i om flere store retailaktører vil følge etter.

Publisert

Det melder flere store fagmedier som RetailDetail. Nike uttalte da de trakk seg fra samarbeidet i forrige uke at de vil legge større vekt på et ‘direkte og personlig forhold til kunden’. Altså mente Nike at de ikke hadde behov for å være på den amerikanske markedsplassen.

Det er etter en testperiode IKEA også avslutter samarbeidet med Amazon. Den svenske møbelkjeden har solgt mindre gjennom den amerikanske kanalen enn forventet.

Jefferies-analytiker Randy Konik tror at IKEA og Nike vil bli fulgt av andre store merkevarer. Trafikk som loses inn til egen hjemmeside, er mer lønnsom og bedre for merkevaren, mens trafikk via Amazon.com ikke har samme effekt.

Konik ser for seg at merkevarer vil fortsette å nedtone forholdet til Amazon i fremtiden, ifølge RetailDetail.

Powered by Labrador CMS