Illustrasjonsfoto

I natt økte netthandelen med 1886 prosent

Da klokken passerte midnatt nådde netthandelen i Norge nye høyder. Sammenlignet med en vanlig natt økte den med hele 1886 prosent den første timen av Black Friday.

Publisert

– Du kan trygt si at det tok fullstendig av. Vi har aldri målt tilsvarende handling mellom midnatt og klokken 01 noen gang. Det var en eksplosiv økning i kjøp som gikk gjennom våre betalingsløsninger straks etter at torsdag gikk over til fredag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Tradisjon tro la nemlig en rekke nettbutikker ut mange av sine beste tilbud etter at klokken slo tolv, natt til Black Friday. Det ønsket helt åpenbart mange nordmenn å benytte seg av. Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført oppga så mange som 1 av 4 nordmenn at de hadde planer om å sitte oppe i natt for å få med seg de beste tilbudene.

Det førte til en økning i salget den ene timen på hele 1886 prosent, sammenlignet med handlingen som skjer på det samme tidspunktet en gjennomsnittsdag.

En million satt oppe i natt

– Det betyr at nærmere en million nordmenn satte klar ved PCen eller på telefonen i natt. Ifølge våre salgstall fra våre mange tusen norske nettbutikker denne timen var det først og fremst de i aldersgruppen 36-55 år og flest kvinner som satt oppe. De over 56 år var også langt mer på hugget, og ble den gruppen som økte mest sammenlignet med fjoråret. Salget til denne aldersgruppen økte med hele 58 prosent, sier Elvestad.

Sammenlignet med den samme timen natt til Black Friday i fjor, økte salget 26 prosent.

Kan bli tidenes netthandelsdag

De fleste kjøpene av det som kan bli den største netthandelsdagen noensinne, skjedde innenfor kategoriene elektronikk og mote og skjønnhet.

Klarna leverer betalingsløsninger til mer enn 5000 norske nettbutikker. Selskapet er den største aktøren innenfor nettbetaling i Norden med mellom en tredjedel og halvparten av hele markedet. Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene.

1 av 5 planlegger ifølge Klarnas undersøkelse å bruke mer enn 4000 kroner på Black Friday-salget. Det er nesten dobbelt så mye som de planla å handle for i fjor (12 prosent).

Ivrigst på å få med seg startskuddet for årets klart største handledag på nett var de i Møre og Romsdal. Men også mange innbyggere i Sogn og Fjordane satt oppe i natt. I Østfold og Hedmark var de, ifølge Klarnas statistikk, minst opptatt av natthandlingen.

Erfarne netthandlere venter

Nye omsetningstall fra Klarnas tusenvis av norske nettbutikker viser også at salget så langt i Black Week-uken har økt med 26 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig viser også tallene at mange av dem som tradisjonelt sett er de mest ivrige netthandlerne, spesielt de unge aldersgruppene og innbyggerne i Nord Norge, ikke har handlet så mye.

– Disse planlegger ofte nøye, og venter på de beste tilbudene som gjerne kommer på Black Friday. Om vi i dag får tidenes netthandelsdag i Norge er opptil nettbutikkene. Dersom tilbudene ikke er gode nok, vil ikke disse gruppene kjøpe. Dette har vi full oversikt over i morgen tidlig, sier Thomas Elvestad.

Fordeling på fylker

Fylkesshoppingtoppen den første timen av Black Friday*)

1. Møre og Romsdal (126)

2. Sogn og Fjordane (122)

3. Finnmark (111)

4. Nordland (105)

5. Trøndelag (103)

6. Hordaland (102)

7. Oslo (101)

7. Vest-Agder (101)

8. Rogaland (100)

9. Akershus (95)

10. Vestfold (91)

11. Troms (90)

12. Telemark (82)

13. Buskerud (79)

14. Oppland (73)

15. Aust-Agder (72)

16. Østfold (67)

17. Hedmark (59)

*) Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i natt mellom klokken 00-01. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i fylket i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av den første timen av Black Friday enn landsgjennomsnittet.

 

Powered by Labrador CMS