Narvesen fortsatt størst i norsk servicehandel
«Servicehandels-rapporten 2013» viser at Narvesen fortsetter å ta markedsandeler, og øker avstanden til flere av konkurrentene.
– Vi er kjempefornøyde med dette! Markedet har vært utfordrende i flere år, og det at vi likevel tar markedsandeler viser at vi gjør mye riktig. Jeg er stolt av våre flinke medarbeidere i butikk og på servicekontoret, som gjør dette mulig, sier administrerende direktør i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson, ifølge en pressemelding.
Med en netto omsetning på 2,42 milliarder kroner, og en markedsandel på 17,9 prosent av den totale kiosk- og dagligvareomsetningen i 2012, er Narvesen for andre året på rad Norges største kjede innenfor servicehandelen. Narvesen drar også fra de fleste av sine konkurrenter i kioskmarkedet, skriver Reitangruppen i en pressemelding.
Det er Nielsen som står bak «Servicehandelsrapporten 2013».
– Vi har hatt vekst i seks år, noe vi selvsagt er meget godt fornøyde med. Jeg tror blant annet vår satsning på kvalitet innen mat, kaffe og lesestoff bidrar til å forsterke vår posisjon i markedet, sier Mariette Kristenson.
Statoil og Best øker mest blant bensinstasjonskjedene, og Statoil er fortsatt nest største kjede i markedet etter Narvesen. Narvesen økte sin markedsandel med 0,3 prosentpoeng fra 2011 til 2012.
Markedsandeler 2012 (2011):
Narvesen 17,9 (17,6)
Statoil 17,5 (17,1)
Shell 13,5 (14,2)
Esso 13,1 (12,7)
MIX 10,6 (11,5)
7-Eleven 6,1 (6,3)
Shell/7-Eleven 5,5 (5,5)
YX 4,4 (4,2)
Best 2,9 (2,4)
Deli De Luca 2,4 (2,4)
Øvrige 6,1 (6,0)
Med en netto omsetning på 2,42 milliarder kroner, og en markedsandel på 17,9 prosent av den totale kiosk- og dagligvareomsetningen i 2012, er Narvesen for andre året på rad Norges største kjede innenfor servicehandelen. Narvesen drar også fra de fleste av sine konkurrenter i kioskmarkedet, skriver Reitangruppen i en pressemelding.
Det er Nielsen som står bak «Servicehandelsrapporten 2013».
– Vi har hatt vekst i seks år, noe vi selvsagt er meget godt fornøyde med. Jeg tror blant annet vår satsning på kvalitet innen mat, kaffe og lesestoff bidrar til å forsterke vår posisjon i markedet, sier Mariette Kristenson.
Statoil og Best øker mest blant bensinstasjonskjedene, og Statoil er fortsatt nest største kjede i markedet etter Narvesen. Narvesen økte sin markedsandel med 0,3 prosentpoeng fra 2011 til 2012.
Markedsandeler 2012 (2011):
Narvesen 17,9 (17,6)
Statoil 17,5 (17,1)
Shell 13,5 (14,2)
Esso 13,1 (12,7)
MIX 10,6 (11,5)
7-Eleven 6,1 (6,3)
Shell/7-Eleven 5,5 (5,5)
YX 4,4 (4,2)
Best 2,9 (2,4)
Deli De Luca 2,4 (2,4)
Øvrige 6,1 (6,0)