Musti øker tempoet

– Vi er blant de mest aktive retailerne i landet, og er helt klart kommet for å bli, sier adm. dir. Erik Ringen Skjærstad i Musti. Han tror på nærmere 100 butikker her til lands.

Publisert

Det var 1. oktober i 2016 at Nordens største butikkjede for utstyr og fôr til kjæledyr åpnet sin første butikk i Norge. Da var optimismen stor og han utbasunerte et mål om å åpne 12 butikker her til lands i løpet av det neste året.

– Det ble ti. Det er vi fornøyd med, slår han fast. For det har ikke bare vært lett å få fotfeste i et nytt marked.

Vi treffer ham i forbindelse med åpningen av Musti-butikk nummer ti i Sarpsborg. Han bobler av optimisme, noe som er naturlig i forbindelse med en nyåpning. Det var lang kø av kunder utenfor lenge før gitteret gikk opp og kundene kunne gå inn. I tillegg ligger det an til at de vil ha åpnet seks butikker til innen utgangen av april.

Større selvtillit

– Det har vært en kamp for å finne lokaler, erkjenner han. Etter å ha brukt det siste året til å ta et utall telefoner, kjøre mange mil og ha massevis av møter for å presentere konseptet. Men jeg opplever helt klart et stemningsskifte nå. Tilbudene er mange og tonen en helt annen enn for et år siden. Fordi vi har bevist at vi er levedyktige og at vi er kommet for å bli.

Men det er også andre grunner til optimismen. Blant annet at han nettopp har fått like for like-tallene for november, og salgstallene viser en fin økning i utvikling og vekst på nærmere 40 prosent i snitt.

– Vi har større selvtillit nå. Vi ser blant annet at butikken på Storo hadde en vekst på 57 prosent i forhold til samme tid i fjor. Her har Musti størst vekst på hele senteret. Og nettopp det at vi klarer å skape vekst i våre eksisterende butikker, er en helt klar forutsetning for at vi skal kunne fortsette å åpne nye butikker, slår han fast.

Kjedens første år her til lands viser at de har fått butikker til å gå bra i så vel handlegater som kjøpesenter og næringsparker.

– Men vi har også lært mye om hva som må til for at vårt konsept skal lykkes. Jeg mener vi har knekt koden med hensyn til markedsføring og lokale aktiviteter som skaper engasjement. Jeg tror vi må være en av de mest aktive retailerne i landet, sier Skjærstad. Og nevner hundeshow, catwalk, klovner som lager ballongdyr og andre liknende aktiviteter som har skapt glede og engasjement. Vi har forstått betydningen av å skape opplevelser i våre butikker.

Stiller store krav

Flere steder har Musti etablert et samarbeid og en samlokalisering med en veterinærkjede, noe han beskriver som et «uslåelig tilbud». En annen nyskapning er hundespa, som først ble etablert på Storo, der det har vært fullbooket siden mai i fjor.

– Det kommer flere i løpet av 2018, Våre private eiere, EQT, stiller store krav og er tett på vårt styre. I positiv forstand. De har store ambisjoner for Norge og det er godt å registrere at også de er fornøyd. De ser at tallene bekrefter en positiv utvikling, og Norge er derfor blitt prioritert når det gjelder å etablere nye butikker, sier Skjærstad.

I jakten på økt omsetning har Musti blant annet kjøpt nettaktøren Animail Vetzoo. Dette vil sammen med andre online-aktiviteter gi kjeden en sterk tilstedeværelse på nett, noe som er essensielt for å etablere en sterk frontlinje mot internasjonale aktører i bransjen, mener han.

– I utgangspunktet har vi ambisjoner om en online-omsetning på 20 prosent. Nå er vi der allerede. Og vi skal fortsette, både å optimalisere fysiske butikker og vokse digitalt, lover Skjærstad.

Musti er også aktive på sosiale medier som Facebook og Instagram, der de opplever stort engasjement.

– Her får vi tilbakemeldinger på det vi gjør. Da tar vi av og til også kontakt med de som er aktive der, slik at vi sammen kan finne gode løsninger. Sosiale medier handler ikke bare om tilbud, men også læring. Men det viktigste er selvfølgelig markedsføring av hva som skjer i butikken. Vi må imponere kunden hver eneste dag, by på oss selv og vise hvem vi er, fremholder Skjærstad. Som håper at Musti snart kan starte verdens første lojalitetsklubb for dyr. Der er målet å utvikle et program for opplæring av nye katte- og valpeeiere. Vi har en avansert strategi for hvordan vi skal jobbe i sosiale medier. I tillegg har vi i vår markedsføringsstrategi planer om å vise merkevarer og brands også i nasjonale, riksdekkende medier.

– Det har vært en kamp for å finne lokaler, men jeg opplever helt klart et stemningsskifte nå, sier adm. dir. Erik Ringen Skjærstad i Musti Norge.

Lidenskap for dyr

– Dette har vært en helt ny bransje for meg, og det har vært spennende, sier Skjærstad, som har over 15 års erfaring fra retail, blant annet Statoil Detaljhandel, Varner-gruppen og Enklere Liv. Det er en tøff bransje, med spesielt mye følelser. Folk er opptatt av sine kjæledyr. Tempoet har vært høyt, men vi registrerer nå at ingen i vår bransje vokser like fort som oss, sier Skjærstad.

– Vi blir ofte møtt med at vi kun har profitt som motivasjon, men jeg kan love at våre ansatte har hjertet sitt hos dyr og har en lidenskap for dyr. Vi i Musti har ikke dyr i butikkene, men de fleste ansatte har selv kjæledyr. Kundene ønsker også å treffe fagfolk i butikkene, og Musti har vært i bransjen siden 1988. Vi er opptatt av å utdanne våre ansatte, og forventer en egeninnsats av dem – og de må jo nærmest svare på de utroligste spørsmål. Ikke minst da er det greit med samlokalisering med en veterinær, smiler Erik Ringen Skjærstad lurt.

Gjennom sitt store sortiment har Musti introdusert flere nye merker her til lands, og er en del av MustiGroup, Nordens største dyrebutikk-kjede. De har i dag åtte ansatte på sitt norske hovedkontor på Vinderen i Oslo, i tillegg til at de kjøper en del tjenester innen markedsføring og e-tjenester. De erkjenner at de konkurrerer i et marked med store aktører som Plantasjen, Felleskjøpet og mange dagligvareforretninger, i tillegg til spesialforretningene.

– Men vi ser at stadig flere kommer til spesialforretningene. Her får du en helt annen kvalitet. Vi i Musti tror vi hører hjemme i alle de 30-40 største kjøpesentrene i landet. Og vi tror på 80-100 butikker i Norge etter hvert, sier Skjærstad.

I Finland er det i dag cirka 120 Musti-butikker, mens Sverige har hele 160. Som en kjede med kapital i ryggen, blir de også attraktive leietakere.

– Vi bør være store og sterke nok til også å kunne demme opp for internasjonale kanaler som gjerne vil inn på e-markedet. Og vi er utålmodige med hensyn til tempo. Det var nok noen som smilte av oss da vi gikk ut og sa at vi skulle åpne så mange butikker i løpet av det nærmeste året. Nå ser de at vi vokser fort. Og i løpet av 2018 skal vi åpne 12 nye butikker, lover Erik Ringen Skjærstad.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS