Rikke Kyllenstjerna: – Mobilen har blitt kalt ’livets fjernkontroll’. (Foto: PostNord)

Netthandel via mobil tidoblet på 11 år

– I 2018 handlet hele 42 prosent av norske netthandelskunder med mobilen. Går vi tilbake 10 år var mobilandelen kun 4 prosent, sier PostNords netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna.

Publisert

Netthandelen fortsetter å øke, og et interessant funn i PostNords ferskeste rapport «Netthandelen i Norden» er at folk i stadig større grad foretrekker mobilen når vi handler på nett.

’Livets fjernkontroll’

– Mobilen har blitt kalt ’livets fjernkontroll’ og er et verktøy mange har med seg overalt. Mobilen som kanal gjør handel mer dynamisk og kanskje også øker graden av impulskjøp. Vi får en påminnelse på en reklameplakat eller rundt lunsjbordet og kan kjøpe med mobilen der og da. Vi ser i undersøkelsen vår at 4 av 10 gjør undersøkelser med mobilen. Veldig mange oppgir at de søker etter butikker i nærheten av seg. Mobilen er viktig i hele kjøpsreisen fra du gjør undersøkelser, til du skal gjøre selve kjøpet og ikke minst velge den leveringsmåten som passer best, sier Kyllenstjerna.

Langt bak kinserne

Vi ligger likevel langt bak kineserne; andelen som handlet på nettet med mobilen i 2017 var på hele 79 prosent per måned i Kina.

«Netthandel i Norden»

beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. Rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 89.053 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av 2018. Det svenske Handelns Utvecklingsinstitut står for analysen

Powered by Labrador CMS