MFU mente at produktet fremstår som et leketøy der det primære produktet er den batteridrevne Elsa-figuren som har en vifte og sekundært godteri.

Nille felt i MFU for markedsføring overfor barn

Et Disney-leketøy med godteri ble vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.

Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge og har behandlet en klage på en leketøysvifte med godteri med design fra Disneys Ella solgt av Nille.

Produktet fremstår som et leketøy der det primære produktet er den batteridrevne Elsa-figuren som har en vifte og sekundært er det godteri. Produktet selges som en enhet og er etter utvalgets vurdering utvilsomt særlig rettet til barn. Produktet er utformet slik at leketøyet også er emballasje for godteriet, men godteriet fremstår som underordnet leketøyet.

MFU skriver: "Disneys Frostunivers er filmer som henvender seg til barn. Filmene og rollefigurene er og har vært enormt populære med en stor gjennomslagskraft. Når figurene benyttes kommersielt på godteriprodukter, slik som i denne klagen, appelleres det sterkt til barn."

Utvalget vurderte kombinasjonen av leketøy og godteri som et virkemiddel som tas i bruk for å selge mer av godteriet også ut over den ene posen som følger med det enkelte leketøy.

MFU vurderte dette som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer og ga dermed klager rett.

MFU noterte seg at Nille allerede har tatt produktet ut av sitt sortiment.

Powered by Labrador CMS