Bigso Box of Sweden legger vekt på så vel estetikk som sustainability.

Trender synliggjort i Frankfurt

I en tid som preges av digitalisering er det menneskelige aspektet kommet mer fram igjen. Samt verdien av å ta på og føle og behovet for fleksibilitet i måten vi lever og jobber på.

Publisert

Denne uka ble de tre "World-messene" arrangert parallelt i Frankfurt: Paperworld, Christmasworld og Creativeworld. På messene kan man hente inspirasjon og finne ut hva som er de gjeldende trendene for kontor, kontorutstyr, arbeidsplasser og juledekorasjoner og -produkter.

Claudia Herke i byrået Stilbüro bora.herke.palmisiano følger med på trender innen livsstil, mote, arkitektur, produkt- og møbeldesign og innovative løsninger for arbeidsplassen. På en guidet tur for journalister orienterte hun om trendene man kunne observere hos utstillerne på Paperworld, innen kontor, kontorrekvisita og -utstyr.

Claudia Herke i byrået Stilbüro bora.herke.palmisiano orienterte om trendene man kunne observere på Paperworld.

Herke viste Ikke bare fram nykommere, men også produkter som har vært bestselgere over tid og som på Paperworld ble presentert i en ny setting.

Med økende digitalisering og urbanisering endres måten vi lever og jobber på. Interessant nok er det nå ikke hovedsakelig teknologi, men det menneskelige aspektet som er i front ved produkt- og interiørdesign, sa Herke.

Trendbyrået peker på tre klare trender:

1. urban + pristine

Velvære er et nøkkelord for det som vektlegges i kontorbransjen framover. I en tid med digitalisering skal vi fokusere på helsen og få stressnivået ned. Unge personer berører mobiltelefonene sine 2.600 ganger hver dag! Nettopp av den grunn er det er viktig å kunne se på, ta på og føle på gjenstander. Det er en tydelig trend hvor vi ikke bare tenker på teknologi, men også menneskene. Unge mennesker setter sustainability høyt.

2. graphic + particular

Tanken om å ta vare på ressurser og redusere mengden av avfall påvirker materialvalg og produksjonsprosessene. Selv om det brukes gjenvunne materialer, skal produktene ha god kvalitet og føles gode å ta på.

Fargetrender er rød seder, off white og skifter kombinert med svart og hvitt.

Håndverk og enkelhet kommer tilbake. På messen kunne man se mye håndinnbinding. Japanske skriveartikler av høy kvalitet er eksempler på trenden.

Materialvalg preges av at kvalitet og grad av gjenvinning vektlegges høyt.

Hamp, lin, ull og lær var materialer man så en hel del av på Paperworld.

Herke viste til teppene som Raf Simons har designet for Kvadrat som eksempel på et bevisst materialvalg. Teppene fremstår forskjellig fra avstand og på nært hold. Nært på legger man merke til de fine detaljene.

Normann Copenhagen har fått Nestor Campos til å designe flotte gjenstander i tre.

E+M Holzprodukte bruker naturlig nok også mye tre, blant annet i penner og blyanter.

– De legger betydelig vekt på sustainability, understreket Herke.

Sköna Ting bidrar til at Karl Blossfeldts tidløse motiver lever videre.

Tearojoy/Qise lager blant annet skinnlommebøker og laptop deksler – i retro design – av høy kvalitet. Selskapet har tidligere fått ros av TrendStefan (Stefan Nilsson) som sedvanlig var tilstede i Frankfurt.

Stockholm-selskapet Sköna Ting viste fram posters, notatblokker og gratulasjonskort med vakre reproduksjoner av fotografier av den berømte tyske 1900-tallsfotografen Karl Blossfeldt. Blossfeldt utviklet blant annet sitt eget kamera for å få de rette eksponeringene. Bildene hans forvaltes av en stiftelse, og Sköna Ting bidrar til at motivene lever videre.

3. tinted + flexible

Optimistiske, intense fargetoner som påvirker sinnsstemningen er kjernen i denne kontor-trenden. Farger som dominerer er burgunderrød, ash rose, solgul og oker.

Arbeidsmiljøet blir mer visjonært og fleksibelt, noe som passer godt med den moderne måten å jobbe på: På kontoret, hjemme, på kafé og i lobbyen.

Unge mennesker setter pris på fleksibilitet. Man kan jobbe når som helst, hvor som helst.

– Kommunikasjon, møteplasser og lounginger nøkkelord for framtidas måte å jobbe på, sa Claudia Herke.

Møbler endrer seg også og blir mer komfortable. I 2019 selvsagt med innebygd kontakt for lading for smarttelefon eller laptop. På Paperworld fikk man presentert flere eksempler på møbler som er modulære, noe som er praktisk ved at de kan settes sammen på forskjellige måter, noe som øker fleksibiliteten. Og fleksibilitet er en av de sterkeste trendene i tiden.

Det brukes ofte resirkulerte materialer, og møblene skaper en hjemmekoselig atmosfære.

Den modulære sofaen Flipper – designet av Ola Giertz – er et godt eksempel. Den ble lansert på Stockholm Furniture Fair i fjor.
Siedle Axiom har vunnet flere priser for sine intelligente kommunikasjonsløsninger for kontorbygg, med lekkert design. Fargene og designet er i tråd med trendene, fastslo Herke.

Svenske Bigso Box of Sweden var også utstiller med en vakker stand. De legger stor vekt på sustainability.

Powered by Labrador CMS