Frode Berg, Gøril Wold Wegger, Tomas Pinås og Kristine Ravnang Nilsen i Maze
Frode Berg, Gøril Wold Wegger, Tomas Pinås og Kristine Ravnang Nilsen i Maze Feedback AS ønsker seg tyngre inn i UK og er hovedsponsor på Retail Week Live i London.

Maze satser tungt på gjennomslag på det britiske markedet

Maze Feedback viser at de mener alvor med sin britiske satsing gjennom å være hovedsponsor på Retail Week Live, et av de største retail-eventene i Europa.

Publisert

Maze ønsker større synlighet og gjennomslag på det britiske markedet.

– Vi er godt inne i Norge, Sverige og Danmark og ser for oss at Storbritannia blir vårt fjerde store marked, sier daglig leder og med-gründer Frode Berg.

Det hjelper at de allerede har Specsavers som ambassadørkunde, men Berg bekrefter at det er lengre innsalgsprosesser i England enn i Norden.

Som hovedsponsor Maze er svært synlige på konferansen på O2 i London.

Maze har også med seg en delegasjon med retail-ledere fra en rekke kjeder som ambassadørkunder til London: Gina Tricot, Jernia, Bjørklund, Hageland, Synsam, Power, Møbelringen, Fargerike og Polarn O. Pyret. Flere av kjedelederne holdt innlegg på konferansen hvor de fortalte om sine erfaringer med Maze-verktøyet.

­– Alle disse retailerne har dokumentert en betydelig effekt på kundemøtet og NPS, og det er vi glade for at de deler med andre, sier Frode Berg.

Sammenlignet med det norske markedet mener Maze-sjefen at man i Storbritannia kan bruke ti-gangeren. Det er ti ganger så mange kjeder, og kjedene har ti ganger så mange ansatte.

Bottom-up

– Gjennom Maze får kjedene i større grad en bottom-up ledelse. De butikkansatte blir sett, og anerkjennelse er noe vi alle trenger. Vi som er litt eldre er vant med et fysisk klapp på skulderen fra sjefen gom positiv anerkjennelse, men det fungerer dårlig for yngre generasjoner. De er vant til tilbakemeldinger i sosiale medier som er synlige for mange. Maze fungerer på samme måte, sier Berg.

At tilbakemeldingene gis i et medium som er relevant og nyttig for arbeidsgiver, styrker motivasjonen til de ansatte.

Alene om sitt set-up

– Det finnes mellom 50-100 leverandører som samler inn tilbakemeldinger fra kunder, men ingen har samme set-up som oss. Vi har utviklet verktøyet og metodikken siden 2005, sier Berg.

De behandler tilbakemeldinger fra virkelige kunder gjennom automatiserte prosesser og får daglig ut informasjon som er relevant for hver butikk. Hver eneste tilbakemelding er helt fersk og kan tas tak i.

– Vi skal være best i verden på vårt felt, kunngjør Berg ubeskjedent.

Med Maze blir kundemøtet bedre, og en god kundeopplevelse er den viktigste grunnen kunden har for å komme tilbake til butikken.

– Det gjelder å behandle hver kunde som en gave som skal tas godt vare på, sier Berg.

Og det blir stadig viktigere, for Berg er sikker på at footfall kommer til å falle framover.

– Å få kunder til å komme tilbake er atskillig billigere enn å skaffe nye kunder gjennom markedsføring. Maze har en positiv effekt på konvertering, sier Berg.

Det er ikke bare kundene man beholder i større grad. Verktøyet skaper engasjement og gjør det også lettere å beholde dyktige ansatte gjennom at blir sett mer enn før.

Powered by Labrador CMS