Foto: N3Zones

Stopper smuss og fukt i inngangspartiet

Med fastmonterte matteløsninger kan de ansatte bruke mindre tid på renhold og mer på å selge.

Publisert

N3zones ble etablert for 22 år siden, opprinnelig som Renholdssoner. I starten var markedet staten, kommuner, skoler, barnehager, sykehus og eiendomsbesittere. Siden er også kjøpesentre, butikker og hoteller kommet inn på kundelista. Så langt har de har gjort 17.000 installasjoner i Norge.

Innen retail har de endel Rema 1000- og Meny-butikker på kundelisten, og gjennomfører en pilot med Kiwi. Blant kjøpesentereierne har de Thon og Amfi som kunder.

– Vi vil arbeide fokusert mot dette markedet i tiden fremover da vi er opptatt av å skape verdi for den enkelte forretning og kjøpmann/kjede, sier Harildstad, og fortsetter:

– Det dreier seg om å skape en renere butikk, og produktene våre fungerer. Butikken blir mer innbydende gjennom hele dagen, for smuss og fukt blir stoppet i inngangspartiet. Inneklimaet blir også bedre, forklarer Nils Arne Harildstad som har vært adm. dir. for N3zones i to år.

Jo flere skritt en kunde går på en matte, desto renere blir det inne i butikken. Systemet har i følge Harildstad en høy absorpsjonsevne pr kvadratmeter.

– Vi har erfaring fra noen av landets mest trafikkerte soner, eksempelvis Byporten og Gunerius, sier han.

Spesielt viktig er det for kjeder som har frukt og grønt rett innenfor inngangspartier, som Rema og Meny.

Slike mattesystemer brukes ikke bare i inngangspartiet inn fra gata, men også i butikker inne på kjøpesentrene. Sats Elixia er også kunde og benytter seg av N3Zones sitt mattesystem, og butikker kan også bruke systemet til å styre kundestrømmen.

Mattene kan fås i forskjellige farger, og det er mulig å bruke mattene til profilering.

– Vi er opptatt av produktutvikling og er involvert i hele verdikjeden i tett dialog med fabrikk og produksjonslinje for å sikre kvalitetskontroll.

Harildstad vektlegger å kommunisere med bransjene som de leverer til for å avdekke deres behov.

– Vi er opptatt av å skape verdi for den enkelte kunde, ved at de får en renere og mer innbydende forretning, bedre inneklima og at de ansatte får tid til å arbeide med kunde service, salg og plassering av varer, sier Harildstad.

Avlaster de butikkansatte

Med mindre tid brukt på renhold kan butikkene i stedet fokusere på å øke omsetningen. Ikke alle butikker har eksterne renholdsbyråer, og derfor bruker de ansatte en del tid på rengjøring.

Nils Arne Harildstad er adm. dir. i N3zones. Foto: Pål Sønsteli

Harildstad peker også på HMS- og sikkerhetsaspektet. Fastmonterte matter er sklisikre. Fliser er det mye av i butikker. Når de blir våte, kan kundene skli.

N3zones leverer også en teppebanker som er spesialbygget for å rengjøre slike soner. De gir opplæring til de butikkansatte.

– Det er en kraftig maskin som gjør en enkel, men effektiv form for rengjøring, sier Harildstad.

Sonene byttes ut enten hver 18., 24 eller 30. måned, avhengig av hvilken løsning som er valgt. Som igjen beror på trafikken. Etter halvgått løp gjennomføres en komplett rens.

Vekst

Konkurransen øker, bekrefter Harildstad. Likevel får de ca 35 nye kunder månedlig. Markedet vil ha effektive løsninger som også ser bra ut. Og faktorer som miljø og bærekraft blir viktigere.

Retail er i økende grad opptatt av bærekraft og miljø. Derfor mener Harildstad at fastmonterte mattesystemer vil fortsette å vokse. Det siste året har de vokst med 35 prosent i omsetning og en vekst på 55 prosent de siste to årene. I fjor endte omsetningen på 85 millioner kroner, fordelt med omtrent en halvpart hver i privat og offentlig sektor.

Rema fornøyd

Rema 1000 Saupstad har V-mat i brønn i mellomgang og ca 14 m2 renholdssone innenfor.

Daglig leder Erik Møller er tilfreds med investeringen:

– I januar fikk vi installert den fastmonterte matteløsningen fra N3zones, og vi er kjempefornøyd. Det har blitt mye renere innover i butikken og utseende har blitt bedre.

Powered by Labrador CMS