Nøkkelen er appen. Her er i bruk på SPAR Snarøya.

7 millioner varer solgt gjennom app og butikkstyring

Nærmere sju millioner nedprisede produkter er solgt gjennom Throw No More i år. En Joker-butikk i Sør-Troms har solgt 25.000 nedprisede varer på halvannet år.

Publisert

Butikkpartner

Butikkpartner er et konsern bestående av 20 virksomheter innenfor dagligvare, catering og eiendom. De 15 dagligvarebutikkene i konsernet drives innenfor NorgesGruppens butikkprofiler Meny, Kiwi, Spar og snart Joker. Konsernet omsetter for over én milliard kroner og har om lag 450 ansatte. Butikkpartner er med det en betydelig regional aktør innenfor sin bransje.

Når den første ‘Joker By’ åpner i Skien til våren, blir den tilsluttet Throw No More, som baserer seg på RMA-Butikkstyring. Totalt antall nedprisede produkter solgt hittil i 2021 i 535 butikker, nærmer seg sju millioner.

– Siden Joker Borkenes kom med i ordningen for halvannet år siden, har vi solgt 25.000 nedprisede varer, og det er vi veldig godt fornøyd med, sier kjøpmann Nicolai Stave Marcussen til Retailmagasinet.

Nøkkelen er en app

Kundene holder seg orientert om Throw No More-tilbud gjennom en app, som gir butikkens kunder oversikt over produkter som er lagt ut til nedsatt pris, enten fordi de nærmer seg utløpsdato eller fordi de av andre grunner ikke kan selges til full pris.

Joker Borkenes er blant de ti butikkene i Joker-kjeden som selger flest rabatterte varer gjennom Throw No More-løsningen:

– Det er et jevnt godt salg hver ettermiddag etter at vi har lagt ut nye nedprisede varer, opplyser Stave Marcussen.

Norges første Joker By-butikk

Når den første Joker By-butikken åpner i Skien til våren, blir den med Throw No More-løsningen:

– Vi gleder oss enormt til å åpne butikken i mars. Vi har besøkt flere av butikkene med RMA-butikkstyring og tror at dette er et konsept som vil treffe kundene i Grenland meget bra, sier daglig leder i Butikkpartner, Trine Riis Groven til Retailmagasinet.

Hans Olav Bakås, CEO Mat-Norge

– Det vil være lokalbutikken for dem som bor i nærområdet – et sted de kan stikke innom og kjøpe ferskt brød og melk til frokosten eller det de plutselig oppdaget de manglet midt i middagslagingen. Samtidig er dette en by-butikk lokalisert nært sentrum og langs en hovedfartsåre. Vi tror butikken vil være et etterlengtet tilbud for kjappe handler til alle døgnets tider, ikke minst for dem som har en arbeidsrytme som gjør at de er i farta på andre tider av døgnet enn folk flest, fremholder Riis Groven.

Joker By

Hans Olav Bakås, CEO Mat-Norge, sier han også gleder seg til åpning av den første Joker By-butikken i Norge, som i tillegg er den første butikken under NorgesGruppens profilhus som åpner i by:

– Det blir pennende å få jobbe sammen med Butikkpartner AS og Joker NorgesGruppen rundt denne nysatsningenm, sier Bakås til Retailmagasinet.

RMA-Butikkstyring handler om å jobbe enklere ved bruk av teknologi. RMA er forkortelse for Retail Multi Automation, som henspiller på at løsningen fyller flere manglende brikker i det nødvendige samspillet mellom systemer for å gjøre en butikk uten faste stedbundne ansatte i kassen til en suksess. Viktige brikker er å få tilgang til butikken på en intuitiv måte og få hjelp når det trengs.

– Butikken er bestandig betjent fra ansatte som enten befinner seg fysisk i butikken eller sitter på for eksempel kundesenter. Kunden kan når som helst få hjelp av en kundevert. Om kundeverten er fysisk i butikken eller sitter på kundesenter utgjør ingen forskjell; begge kan se og snakke med kunde, samt styre kasser og andre ting i butikken, på en trygg, enkel og kundevennlig måte, forklarer Bakås.

Butikken styres og overvåkes gjennom ulike algoritmer som utløser varsler og alarmer i ulike situasjoner.

Kurt Falch Stokke, daglig leder og gründer av Throw No More AS.

535 butikker påkoblet

Kurt Falch Stokke, daglig leder og gründer av Throw No More AS, gir status for Throw No More i Norge pr. desember 2021:

• Antall butikker påkoblet: 535

• 6.849.878 nedprisede produkter solgt hittil i 2021

• Mer enn 1796 tonn med mat reddet

• 76.3 % av varene som har blitt vist fram i appen, har blitt solgt til en samlet verdi på kr 167.253 .532

– Vi er snart oppe i 120.000 nedlastere, og det kobles stadig på flere butikker. Vårt mål er at alle enkelt skal kunne finne nedpriset mat i nærområdet, som nærmer seg utløpsdato, og på denne måten få mulighet til å redusere matsvinn i butikkene. Redd mat lokalt og gjør en forskjell globalt! – sier Falch Stokke.

– Hvordan får Throw No more AS sine inntekter?

– Gjennom abonnementsavtaler med kjedene, hvor hver enkelt butikk velger om de vil koble seg på. Det er gratis for butikkene å være påkoblet Throw No More og vise frem nedpriset mat i appen; de trenger bare en nedprisingsterminal og printer, avslutter Stokke.

Nærbutikken Hegna Landhandel er den originale konseptbutikken for Mat-Norge, og er en forskningsarena hvor all utvikling og testing foregår. Det tiltrekker seg folk og grupper fra hele verden som kommer for å se og lære.
Powered by Labrador CMS