Bransjen bør samle seg om én utsjekksknapp for netthandel

Mastercard annonserer sin støtte til EMVCo Secure Remote Commerce (SRC), en helt ny bransjestandard for nettbetaling og ber resten av bransjen om å følge etter.

Publisert

Hvorfor? For å kunne tilby forbrukere enklere og sikrere betaling på nett, uavhengig av hvilken enhet eller nettleser som er i bruk. Netthandel på mobil har økt med 20 prosent globalt det siste året. Flere handler med telefon og nettbrett. Nå må vi få på plass enklere og sikrere nettbetalingsløsninger

Kombinert med eksisterende token- og autentiseringsstandarder, vil den nye SRC-standarden være en enklere og sikrere løsning for butikker og forbrukere.

Mastercard mener den nye bransjestandarden bør implementeres som en felles knapp, på samme måte som betalingsterminaler i fysisk butikk. Selskapet oppfordrer alle i verdikjeden – butikker, innløsere, utstedere og andre – til å støtte bruken av standarden på tvers av digitale produkter.

– Hva får dette å si for norske retailere?

– Det nye er at Mastercard støtter den nye SRC-standarden. Vi synes det er en god idé å samle seg om én knapp. Egentlig dreier det seg om å oppnå det samme for netthandel som man allerede gjør i fysiske butikker som håndterer alle nettverkskort i samme terminal. Vi skulle kunne oppnå det samme med den nye SRC standarden for netthandel, sier Mats Taraldsson, digital forretningsutviklingssjef hos Mastercard i Norden og Baltikum.

– Er den nye standarden så ny at den ennå ikke er tatt i bruk i særlig grad?

– Dette er den første introduksjonen i det offentlige rom. Med den nye standarden kommer vi til å 'tokenifisere'kortnummeret, for å si det på den måten. Standarden øker anvendelsesmulighetene og tilbyr sterk sikkerhet for netthandel. Vi støtter derfor SRC, og anbefaler at hele bransjen gjør det samme.

– Sett fra et norsk retail-ståsted, hvem er det som må beslutte at vi får den nye standarden: er det kjedene, retailerne selv eller deres leverandører av netthandelsløsninger?

– Det gjelder å få hele industrien med seg, for avgjørelsen dreier seg jo om at alle aktørene skal samle seg om en betalingsknapp når man netthandler, sier Mats Taraldsson.

Mats Taraldsson er digital forretningsutviklingssjef hos Mastercard i Norden og Baltikum.
Mats Taraldsson er digital forretningsutviklingssjef hos Mastercard i Norden og Baltikum.
Powered by Labrador CMS