Markant økning i forbrukertilliten

Forbrukertillitsindeksen CCI er på sitt høyeste siden august, men er fortsatt lav.

Publisert
Forbrukertillitsindeksen (CCI) er på minus 8,0 poeng i februar, opp 2,2 poeng fra januar, viser den ferske målingen fra Opinion. Dette er en markant oppgang, men CCI er fortsatt lav. CCI er nå 3,7 poeng høyere enn i desember, som da var på sitt laveste nivå siden tidsseriemålingen ble startet i 2007. Indeksen har vært negativ i 17 måneder på rad.
- Det som først og fremst bidrar til å styrke tillitsindeksen i februar er at færre enn i januar tror at arbeidsledigheten vil være høyere om 12 måneder og at færre tror at landets økonomi vil være dårligere om 12 måneder. Dette betyr på ingen måte at forbrukerne er spesielt optimistiske når det gjelder utviklingen på arbeidsmarkedet og i norsk økonomi det kommende året, men det er altså en tendens til at flere er styrket i troen. Det gjenstår å se om dette på lengre sikt kan kalles en trend, eller om vi vil se et tilbakeslag på målingen i mars, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.
- Det som er sikkert er at bunnpunktet for forbrukertilliten ble nådd i november og desember i fjor, etter en negativ utvikling over flere måneder. I denne perioden var det også stadig flere som forventet at egen økonomi ville være dårligere om 12 måneder. Tallene for januar og februar viser at disse forventningene fortsatt er relativt lave, og at det er mye som tyder på at troen på norsk økonomi påvirker troen på egen økonomi, sier Henrik Høidahl i Opinion.
Parallelt med tillitsfallet knyttet til landets og egen økonomi og arbeidsmarkedet, er det flere som oppgir at de vil spare det kommende året. I spørsmålet om sparing kommende 12 måneder, regnes også raskere nedbetaling av lån som sparing, sier Henrik Høidahl.
Powered by Labrador CMS