‘Pizza på meteren’

‘Pizza på meteren’ blir landsdekkende kjede

Mano Pizza, med det originale konseptet ‘pizza på meteren’ – på engelsk ‘pizza by the meter’ – har lyktes så bra med piloten i Stavanger at det i løpet av våren blir knoppskyting på i Oslo. Altså er en ny norsk pizzakjede på gang.

Av Odd Henrik Vanebo

Utgangspunktet er Mano Pizza i Stavanger.

Daglig leder Stian Sonerud bekrefter overfor Retailmagasinet at strategien er å bli landsdekkende i løpet av to–tre år:

– Det er naturlig at vi ser på Bergen og Trondheim i neste omgang. Erfaringene som høstes i Oslo blir bestemmende for hvor raskt kjeden vil vokse. Og, selvfølgelig, tilgangen på gode lokasjoner.

Mano Pizza åpnet i Stavanger i 2019. Konseptet – ‘pizza på meteren’ – er tynnbunnet italiensk pizza som kan bestilles i en halv meter, én meter, to meter – alt etter styrken i sulten eller hvor mange personer som skal dele pizzaen.

To aktuelle opplegg

– Skal dere ekspandere med takeaway eller som pizzarestaurant?

– Det bestemmer kundene – eller gjestene, om man vil. Erfaringen fra Stavanger gir en klar pekepinn: Her har vi 16–18 sitteplasser, som viser seg å være for lite, så i mai/juni flytter vi til større lokaler. I Oslo blir det restaurantlignende opplegg, trolig også i Bergen og Trondheim neste. I mindre byer og på tettsteder vil takeaway muligens være det riktige. Men det bestemmer, som sagt, kundene og gjestene.

Utfordringene til Dolly Dimple’s og Domino’s skremmer dem ikke.

– Nei, markedsresponsen er så klar at vi har vekst til en landsdekkende kjede er en vedtatt strategi, svarer Sonerud.

Stian Sonerud

– Dere sier at dere også har tatt 'pizza på meteren’ til Norden. Hvor i Skandinavia?

– Göteborg og København peker seg ut for konseptet vårt. Men lenger ser vi ikke pr. i dag: Først opp til Trondheim her hjemme, dernest Sverige og Danmark – i store byer.

– Kjedeetablering er kostnadskrevende. Er finansieringen i orden?

– Vi har den kapitralbasen vi trenger i denne fasen av satsingen, etter en rettet emisjon i juni fjor. Dukes det for videre sterk stasing, er det naturligvis aktuelt med en ny emisjon, sier Stian Sonerud.

Designpriser

På hjemmesiden refereres det til designpriser: Goods vant i 2020 gull på vegne av Mano Pizza i den internasjonale pakningsdesignprisen Dieline Awards, og gikk også til topps i den norske designkonkurransen Visuelt, med juryens begrunnelse: «1 hel meter med oppjazza pizzaglede! En sprudlende løsning som bringer et forfriskende nytt formspråk til fast-food kategorien. Enkle og effektive virkemidler som navn, farge, illustrasjoner og konsept oser kreativt overskudd og gir Mano en herlig personlighet.» Designet er utført av Goods ved designerne Sandro Kvernmo og Maria Rose.

I fjor ble det både internasjonal og nasjonal gullmedalje i designkonkurranser.

Stolte

På Facebook-siden til Mano skorter det ikke på selvtilliten: «Vi har tatt pizza på meteren til Norge og Norden. Vi har en pizza som er elsket av kundene våre med topp rating, nominert til å være blant de åtte beste italienske restaurantene i Norge, tatt hjem gull og sølv fra verdens største designkonkurranser og vi har et internasjonalt sterkt team på plass. Vi er ekstremt stolte over det vi har fått til, men ingenting av dette ville vi fått til uten det viktigste av det viktigste, som er årsaken til der vi er i dag: våre ansatte – pizzaioloer, servitører og restaurantledere."

Powered by Labrador CMS