![M&Ms Light Up Candy Fan anses å være markedsføring særlig rettet til barn og i strid med MFUs retningslinjer. (Foto: MFU)](https://image.retailmagasinet.no/475201.webp?imageId=475201&width=960&height=612&format=jpg)
Taxfree-godteri felt av MFU
M&Ms taxfree-godteri fra Mars er felt av Matbransjens Faglige Utvalg for markedsføring særlig rettet til barn.
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har gitt en klager medhold i at et produkt utformet som et batteridrevet leketøy solgt sammen med M&Ms godteri, er i strid med MFUs retningslinjer. Produktet er i salg i taxfree butikker, blant annet på Gardermoen.
![Slik ser produktet ut. (Foto: MFU)](https://image.retailmagasinet.no/475246.webp?imageId=475246&width=960&height=1280&format=jpg)
I følge veiledningen til MFU’s retningslinjer, skal godteri ikke selges sammen med tilleggsytelser som appellerer særlig til barn. Utvalget vurderer M&Ms Light Up Candy Fan for å være en slik tilleggsytelse.
Utvalget vektlegger også i sitt vedtak den langsiktige markedsføringspåvirkningen M&Ms-brandingen på leketøyet kan ha på barn. M&Ms Light Up Candy Fan anses derfor å være markedsføring særlig rettet til barn og i strid med MFUs retningslinjer. Vedtaket er enstemmig.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
![Taxfree-godteri felt av MFU](https://image.retailmagasinet.no/474862.webp?imageId=474862&width=960&height=1326&format=jpg)
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her