Salget av lokalmat vokser betydelig hos MENY.
Salget av lokalmat vokser betydelig hos MENY.

Lokalmat ble vinneren hos MENY med 13 prosent vekst i fjor

Salget av lokalmat økte med 13 prosent i MENY i fjor. Ingen varekategori vokser like mye i dagligvarekjeden.

Publisert

Nordmenn vil ha norske produkter med unik historie og lokal identitet, skriver MENY i en pressemelding.

Vekstvinnerne i 2021

Jentene på tunet + 236%

Balholm +159%

Klokk & Co +107%

Galåvolden Gård + 94%

Metervare + 87%

Thorbjørnrud Ysteri +78%

Ostegården +67%

Bamsrudlåven +53%

Garnvik Røkeri +43%

Nøisom+42%

Kjeden har lagt bak seg et sterkt år med en positiv omsetningsvekst på ca. 2 prosent mot 2020. Men lokalmat når nye høyder med en sterkt vekst på hele 13 prosent. Lokalmat endte med en omsetning på 1,35 milliarder kroner i 2021.

- På ti år har lokalmat gått fra å være veldig smale produkter for spesielt interesserte til noen mange vil ha. Dette er en gledelig og viktig utvikling som bidrar til flere lokale arbeidsplasser og mangfold av leverandører, samt større utvalg av norskproduserte varer i våre butikker, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

Korona-effekt I 2011 solgte MENY lokalmat for drøye 200 millioner kroner. På 10 år er salget nesten syvdoblet. Nå utgjør lokalmat seks prosent av MENYs omsetning. Salget har skutt fart de siste to årene, noe Kjuus tror blant annet skyldes økt bevisstgjøring hos forbrukere som et resultat av korona.

MENY-sjef Vegard Kjuus.
MENY-sjef Vegard Kjuus.

- Da pandemien rammet våren 2020, kjørte vi markedskampanjer for å hjelpe de små og sårbare lokalmatprodusentene. Vi så en umiddelbar økning, som gledelig nok har holdt seg. Lokalmat handler om kvalitet og matkultur, men også utnyttelse av lokale råvarer og en tydelig geografisk identitet, sier Kjuus.

De fleste lokalmatprodusenter har startet i det små med varer i en eller to MENY-butikker, men som nå er tilgjengelige i alle 187. Eksempler er Ask Gård, Røyland Gård og Bjertnæs & Hoel. Noen har til og med startet med eksport, som Sigdal Knekkebrød og Den sorte havre.- Jeg er imponert over hvordan lokalmatprodusentene har utviklet seg. Vi har klart å bygge en arena for kompetanse-, samarbeid- og innovasjonsdeling, sier Kjuus.

MENY samarbeider i dag med 450 lokalmatprodusenter og tilbyr til sammen mer enn 4000 lokalmatprodukter.

Powered by Labrador CMS