Lindex har også fått merke coronaviruset til fulle.

Lindex' omsetning stupte i mars

Lindex har i dag lagt fram foreløpig rapport for første kvartal. Året begynte bra, men det snudde i mars grunnet koronasituasjonen. Lyspunktet er de har falt mindre enn markedet og at netthandelen viser god vekst.

Publisert

Lindex økte totalsalget i januar og februar med 7,3 prosent prosent (i lokal valuta). Men koronaviruset og effektene av det reduserte salget i mars med 41,3 prosent.

– Vi startet året med en sterk salgsvekst og fortsatte å øke lønnsomheten, men på grunn av den ekstraordinære globale koronasituasjonen har omstendighetene våre endret seg. For noen av markedene våre betyr dette at vi har måttet stenge butikkene våre i tråd med myndighetenes beslutninger, noe som er utfordrende for virksomheten vår. For å håndtere utfordringene og den reduserte etterspørselen i de fysiske butikkene våre, har vi satt i gang raske tiltak og implementert et stort program med tiltak og kostnadsbesparelser, i tillegg til økt fokus på å møte salgsveksten på nett, sier CEO Susanne Ehnbåge.

Susanne Ehnbåge er toppsjef i Lindex.

Salget på nett økte med 36,6 prosent i første kvartal. I løpet av 13.–31. mars økte salget på nett betydelig med 156 prosent. Moteselskapets andel av det totale salget på nett var 9,2 prosent i løpet av kvartalet, sammenlignet med 5,8 prosent i samme periode året før. Lindex har en bedre salgsvekst enn markedet i januar og februar i alle de nordiske salgslandene, samt mindre omsetningsnedgang enn markedet i mars.

Driftsresultatet for Lindex ble forbedret i januar og februar. For første kvartal utgjorde driftsresultatet -179.2 millioner SEK (-131.5 i 2019). Nedgangen i resultatet for kvartalet er en effekt av salgsreduksjonen i mars.

– De siste to årene har vi hatt en god og solid resultatutvikling i Lindex, frem til koronasituasjonen paralyserte industrien. Med våre iverksatte handlinger har vi klart å redusere konsekvensene som korona har påført. Vi fortsetter å utvikle våre konkurransedyktige og mer bærekraftige tilbud, med kundens behov i fokus. Når vi ser fremover, vil forbruksmønstre og kundeatferd endres enda raskere. Jeg er overbevist om at når vi først har klart oss gjennom dagens situasjon, med vår fleksibilitet, flere digitale tilnærminger og den utrolige forpliktelsen til alle ansatte, vil Lindex stå sterkere enn tidligere, sier Ehnbåge.

Powered by Labrador CMS