Corona dro ned for Lindex, men netthandelen doblet seg
Lindex’ driftsresultat for andre kvartal var på 167 millioner svenske kroner (197 millioner svenske kroner i 2019). Nedgangen skyldes redusert omsetning i andre kvartal, da butikkene i størstedelen av moteselskapets markeder måtte stenge.
– Det har vært en kontinuerlig utfordrende periode med stengte butikker i de fleste av våre 18 markeder i løpet av våren. Rask implementering og effektive kostnadsbesparende handlinger samt sterk digital vekst gjorde det imidlertid mulig for oss å redusere påvirkningen. Vi rapporterer et resultat for andre kvartal som ser bra ut sammenlignet med fjorårets svært sterke resultat, spesielt i lys av dagens situasjon, sier konsernsjef Susanne Ehnbåge.
Lindex' totale omsetning i lokal valuta i juni nådde samme nivå som året før, men ble redusert med 2 prosent i svenske kroner. Omsetningen i april og mai falt med 28 prosent i lokal valuta og med 30 prosent i svenske kroner, som førte til en omsetningsreduksjon i andre kvartal på 18 prosent i lokal valuta og 20 prosent i svenske kroner.
Moteselskapet fortsatte den sterke veksten på nett, med en økning på 102 prosent i andre kvartal. Lindex' andel av den totale omsetningen på nett var 16,2 prosent i løpet av kvartalet, sammenlignet med 6,6 prosent i samme periode året før.
Lindex viser en bedre omsetningsvekst enn markedet i løpet av første halvår for alle nordiske markeder.
– For å støtte den sterke veksten på nett og endringene i kundeatferd har vi vært fleksible og omstilt virksomheten vår raskt. I løpet av kvartalet har e-handel doblet seg og til og med tredoblet seg i mange av markedene våre. Det er også gledelig å se at de fysiske butikkene begynner å ta seg opp igjen, med omsetningen i juni på samme nivå som året før, til tross for at vi hadde stengte butikker i noen av markedene våre. For å posisjonere oss og holde oss godt i gang fremover fortsetter vi å utvikle det sterke tilbudet vårt til kunder, samtidig som vi jobber videre med strategiske investeringer innen digital utvikling, salgskanalene våre og bærekraft, sier Susanne Ehnbåge.
Flere retailnotiser
-
Apple troner fortsatt på merketoppen
-
Matprisene stiger – overskuddet øker
-
Gucci, Chloe og Loewe får megabøter fra EU
-
Matprisene falt med 1,2 prosent i september
-
Forsiktig prisvekst i september
-
Den norske brilleprodusenten Kaibosh er konkurs
-
Kjøttimporten opp 50 prosent så langt i år
-
Dropper forbud mot forskjeller i innkjøpspriser
-
Nei til søndagsåpent for cruiseturister i Måløy
-
Shein åpner sine første fysiske butikker
-
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR
-
Alibaba og Nvidia inngår samarbeid
-
Liten oppgang i detaljhandelen
-
Fretex i krise – innsamlingsbokser i fare
-
Bubs popper opp i New York City
-
DHL Express Norge øker prisene
-
Kina: Fall i industriproduksjon og detaljhandel
-
Bedre resultat enn ventet for H&M
-
Trump-toll rammer klesprodusent
-
Butikkbygg i Ørland raste sammen i voldsom brann