Finalist til Årets innovative idé

Vitenskapsbasert undertøy fra Lindex – holder mensen trygt i trusa.

Lindex lanserte innovativ menstruse – jobber på lag med vitenskapen

Lindex lanserte i 2022 Female Engineering, som er kjedens innovative femtec merke. Det første produktet som ble lansert er en menstruse. Med denne lanseringen kvalifiserer Lindex seg til finaleplass i kåringen av Årets Innovative Idé.

Publisert

Female Engineering-produkter er basert på flere år med forskning og utviklingsarbeid av undertøyseksperter i Lindex, sammen med forskere, tekstilprodusenter og innovatører innen produkter og materialer. Et utvalg av Female Engineering-produkter ble lansert i fjor sommer.

– Vi synes det er veldig stas, og vi er stolte av at vi er en av tre finalister til Årets innovative idé. Vi vet ikke hva de andre finalistene er nominert for, men håper selvfølgelig på seier for vårt nye innovative femtech merke, Female Engineering, sier Nina Haugen, Sales and Marketing Manager, hos Lindex.

Nina Haugen, Sales and Marketing Manager, hos Lindex.

Kriteriene

Årets Innovative Idé er en pris som fremmer nytenkning og skal gis til et kjøpesenter, kjøpesenterkjede, butikk-, serverings- eller servicekjede som har implementert et konsept eller gjennomført en idé som går utover det tradisjonelle for å skape merverdi for besøkende, ansatte, kjede og/eller senter. Prisen skal deles ut på årets Kjøpesenterkonferanse i midten av mars.

Menstruser

– Dette førsteklasses, vitenskapsbaserte undertøyet er laget for å holde mensen trygt i trusa. Bruk den i opptil 10 timer: skyll den, vask den og bruk den igjen og igjen, sier Haugen. – Det er vitenskap, punktum.

Lindex’ menstruser skal absorbere menstruasjonsblod, forhindre lekkasjer, motvirke lukt og transportere bort fuktighet. Dette muliggjøres ved hjelp av Engineered Leak Tech™ – en patentert trelagsteknologi med innebygd beskyttelse plassert i kilen på trusa, lover Lindex.

– Å skape bærekraftig vekst og videreutvikle tilbudet vårt, med kundens behov i fokus, er sentrale deler av reisen vår fremover. I løpet av det siste året har vi kommet oss inn i femtech-markedet og lansert det nye merket Female Engineering og våre første femtech-produkter, sier CEO, Susanne Ehnbåge i en pressemelding.

Vitenskap og utvikling gir kvinner en bedre hverdag

Female Engineering® er et merke utviklet av Lindex sine undertøyseksperter sammen med forskere og materielle pionérer. De ønsker å gjøre hverdagen bedre for kvinner ved å finne løsninger på reelle behov. Ved hjelp av vitenskap og utvikling har de kommet fram til innovative løsninger for å oppnå dette. Med det nye undertøyet ønsker de å bidra til at kvinner lettere kan gjøre hva de vil og bevege seg som de vil.

Ung jente i beige truse og hvit trøye.
Flere og flere av kundene som kommer innom butikkene, er mødre som ønsker å kjøpe trusene til sine døtre.

Positive tilbakemeldinger

Flere og flere av kundene som kommer innom butikkene, er mødre som ønsker å kjøpe trusene til sine døtre. De synes det er et supert produkt til de unge, som vil ha det enkelt og kanskje synes det er litt flaut med mensen ennå. Med tenåringsmodellen kan de unge føle seg komfortable og slippe å bruke bind, og synes det er greit å gå på skolen uten å være flaue.

Damene kjøper gjerne én til seg selv også for å teste ut. Ellers er det flere som ønsker trusene til trening og soving – kundene liker at trusen sitter godt og at man ikke trenger å være redd for lekkasje.

– Mange lurer først på hva dette produktet er, men når vi forklarer blir de veldig fascinert, sier ansatte i svenske Lindexbutikker. – Er dette sant? Genialt om det virker! Hvorfor har vi ikke hørt om dette tidligere? er kommentarer som også ofte kan høres.

Mange kunder kjøper først én og kommer tilbake og kjøper flere.

Innovative produkter

For litt over et år siden investerte Lindex i femtech-industrien. Dette var da et helt nytt marked for selskapet, og merket Female Engineering ble lansert. Dette er et nytt merke som tilbyr innovative produkter som er utviklet for å forbedre kvinners velvære gjennom ulike livsstadier. Investeringen er en del av selskapets innsats for å skape nye forretnings- og vekstmuligheter basert på Lindex’ unike undertøyskompetanse. Som et ytterligere steg i investeringen, har Lindex investert og kjøpt en majoritetsandel i oppstartsselskapet Spacerpad og dets patentsøkte innovasjon innen menstruasjonsbeskyttelse.

– Female Engineering er virkelig banebrytende – de innovative og bærekraftige produktene med patentert teknologi fokuserer på å møte kvinners behov gjennom livsfaser og utfordringer som menstruasjon, graviditet, barseltid, amming, overgangsalder og inkontinens. Disse behovene har ikke blitt møtt på denne måten før. Lanseringen er begynnelsen på en interessant reise som vil fortsette å utvikles i samarbeid med kundene våre, sier Ehnbåge.

Resultatene i kjeden som helhet er sterke

Siste uka i februar presenterte Lindex årsrapporten for fjerde kvartal og året 2022 og kan vise til sitt høyeste årsresultat noensinne. I løpet av året økte salget med 14,1 prosent og overstiger nå 7 milliarder SEK. Lindex økte lønnsomheten i alle markeder og på alle forretningsområder i løpet av året. Dette til tross for at 2022 var et vanskelig år på mange måter med utfordringer som økte kjøps- og fraktpriser, historisk høy pris på den amerikanske dollaren samt inflasjon.

Undertøysalget øker mest

– Vi øker salget i alle markeder og forretningsområder. Undertøy øker mest med en vekst på 20 prosent i løpet av året. Vi har sterke digitale salgstall, samtidig som vi fortsetter med en fin vekst i de fysiske butikkene våre, noe som er flott å se. I løpet av året har vi fått over 1 millioner nye kunder, og vi har nå totalt over 5,7 millioner registrerte kunder, som er et godt bevis på at Lindex er en sterk merkevare. Dette gir oss en fantastisk mulighet til å fortsette å utdype kundekunnskapen vår og videreutvikle tilbudet vårt basert på innsikt og behovene til kundene våre, sier Susanne Ehnbåge.

dame i rosa truse og sort trøye.
Lindex’ menstruser skal absorbere menstruasjonsblod, forhindre lekkasjer, motvirke lukt og transportere bort fuktighet
Powered by Labrador CMS