Bendik Pedersen, Meny Revetal
– Vi skal ligge helt foran på service. Det er snakk om en kostbar investering, men slike pantemaskiner gir oss flere kunder. Vi har kunder her som kjører forbi flere butikker, også andre MENY-butikker, sier butikkmedarbeider Bendik Pedersen.

Investerer tungt og sparer ikke på bemanning: – Vi skal ligge i tet på kundeservice

MENY Revetal er ikke redd for å satse for å sikre god service og kundeopplevelse. Fire ganger er kåret til Årets butikk i kjeden.

Publisert

– Vi ønsker at MENY Revetal skal være best. Vi ligger på et sted med 2.000 innbyggere, og da må vi være bedre enn de vi har rundt oss, sier kjøpmann Martin Gran til Retailmagasinet.

Kjøpmann Martin Gran, Meny Revetal
Kjøpmann Martin Gran på Meny Revetal er ikke redd for å satse. Og fire ganger er butikken på det lille stedet Revetal blitt kåret til Årets butikk i kjeden.

Han poengterer at de satser på å være gode på å levere gjennom hele åpningstida.

– Uansett kjede så er folkene viktige. Det gjelder å ha de riktige folkene på jobb hele tiden. Der har vi vært både heldige og flinke. Noen kjeder kutter i bemanningen for å spare. Det gjør ikke vi, og derfor leverer vi bedre, sier Gran.

En ekstra tjeneste de skiller seg ut på, er å pakke varer for kundene.

Da butikken ble Årets butikk for fem år siden, skrev juryen bl.a.: "...Norges mest ryddige og strukturerte dagligvarebutikk... ledelse og ansatte har et fantastisk fokus på driftsstandard og på kunden... helt rå i alle ledd..."

Pantemaskinene trekker folk

I tillegg investerer butikken i teknologj. I vår investerte de ikke bare i én, men i to nye TOMRA R1 multi-feed pantemaskiner. Før hadde butikken fire stk T710 single feed-automater som de hadde de hatt i over ti år. Butikken hadde vært fornøyd med disse, men det var på tide å reinvestere. R1-maskinene innebærer et løft.

– Hvorfor to maskiner, de koster jo en del?

– Det kommer stadig flere kunder samtidig som vil pante, og da er det fint å ha to automater. I tillegg hadde vi plass til to, svarer kjøpmann Martin Gran.

Og når de skal vaskes, er man er sårbar om man bare har én, legger han til.

Automatene har økt pantevolumet med 50-60%. Dermed er det kommet flere kunder inn i butikken. Gran forteller at de aller fleste handler etterpå.

– Er dere trygge på at det er en lønnsom investering?

– Det får vi svar på i løpet av noen år. Maskinene er kostbare, men vi må ta med alle ringvirkningene av det kommer flere mennesker.

Lite lokalmarked – betydelig omland

Kjøpesenteret Retorvet er stort i forhold til det nærmeste markedsmessige omlandet. Men innenfor et kvarters kjøring favnes også byene Holmestrand, Horten og Tønsberg.

– Derfor har vi på MENY Revetal tre ganger større omsetning enn vi hadde hatt med bare det nærmeste lokalmarkedet. Her på Revetal har fått et kjøpesenter som har det viktigste. Vinmonopol og mange gode butikker. Parkeringen er gratis og har bredere plasser enn normalt, sier Gran.

Panteautomat Meny Revetal Tomra R1
– Det kommer stadig flere kunder samtidig som vil pante, og da er det fint å ha to automater, sier kjøpmann Martin Gran.

Tidsbesparelse for ansatte

Både for kundene og for de butikkansatte innebærer R1-automatene tidsbesparelse.

– De butikkansatte bruker mindre tid på håndtering av sekker enn før, sier butikkmedarbeider Bendik Pedersen når Retailmagasinet er på besøk.

De har nå inngått serviceavtale med Tomra. Hver tredje måned kommer en tekniker.

Powered by Labrador CMS