(Illustrasjonsfoto: iStock)

Kan fortsatt ringe forbrukerkunder

Stortinget vil at bedrifter fortsatt skal få ringe eksisterende kunder som har reservert seg mot telefonmarkedsføring.

Publisert

Regjeringen foreslo før jul å forby slik markedsføring, med mindre forbrukeren uttrykkelig ber om å bli kontaktet. Det var lagt opp til at alle bedrifter skulle få et halvt år på seg til å kontakte alle kundene sine for å be om samtykke til å ringe kundene også i fremtiden, skriver NHO i et nyhetsbrev.

Både NHO og Mediebedriftene var blant dem som advarte mot dette ringeforbudet i en høring på Stortinget i februar.

Går imot forslaget

Stortingets familie- og kulturkomité har hørt på motargumentene og går imot forslaget fra Regjeringen.

Det skal altså fortsatt være lov for bedrifter å ringe eksisterende kunder, selv om kundene har reservert seg i Reservasjonsregisteret. Forutsetningen er at markedsføringen er det er snakk om varer eller tjenester som tilsvarende de som allerede er levert.

Begrunnelsen

Stortingskomiteen ga denne begrunnelse for å gå imot ringeforbudet:

Det er slik komiteen ser det ikke en uønsket kontakt mellom den næringsdrivende og forbrukeren når man i et eksisterende kundeforhold blir kontaktet fordi den næringsdrivende har utviklet sitt produkt/sine produkter, og ønsker å formidle dette telefonisk. I en rekke situasjoner vil telefonen være å foretrekke da man muliggjør rådgiving og felles forståelse rundt viktige forhold mellom den næringsdrivende og forbrukeren.

Stortinget skal behandle saken formelt i juni. Det kommer blant annet et forbud mot å ringe fra skjult telefonnummer og fra telefonnummer som ikke er registrert og søkbart i opplysningstjenestene for telefonnumre.

For markedsføring ved adressert post er det ikke foreslått endringer av særlig betydning.

Det skal altså fortsatt være lov for bedrifter å ringe eksisterende kunder.

(Kilde: NHO)

Powered by Labrador CMS