For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

TOTAL
(digitalt + papir)

1 år til kr 2250,-
(herav mva kr 250)

Kjøp

DIGITAL
(kun digitalt)

1 år til kr 1800,-
(herav mva kr 0,-)

Kjøp

Kronikk

Portrait of businessman looking at fresh carrot on angle

Subtil påvirkning:
Nudging og gamification

Nudging handler om å tilrettelegge valgarkitekturen på en slik måte at den ’skyver’ forbrukere i retning av et bestemt valg, ofte uten at de er klar over det.

Når forbrukerne blir bombardert med utallige valg på daglig basis, har både nudging og gamification vunnet frem for å fange oppmerksomheten deres og hjelpe dem til å ta beslutninger. Disse to metodene bruker psykologiske prinsipper for å forme atferd på subtile, men kraftige måter, uten at forbrukerne føler seg begrenset eller presset.

Powered by Labrador CMS