Colin Elkins er direktør for prosessindustri i IFS.

Krigen mot plastikk øker lønnsomheten

Kampen mot miljøskadelig plastikk vil styrkes av at varehandelen tar i bruk elektroniske etiketter og NFC. Nå må produsentene dokumentere sin egen bærekraft.

Publisert

Av: Colin Elkins, direktør for prosessindustri i IFS

Når forbrukerne vender seg til kontaktløs betaling, legger det til rette for at produktemballasje og hylleetiketter også vil utstyres med NFC-brikker. NFC står for «near field communication» og byr på store muligheter for produsentene. Undersøkelser fra Zion Market Research spår 17 prosents vekst i det globale markedet for smarte etiketter.

Snart kan du forutse hvorfor den rødvinsflaska på polet er så billig. Bare ved å lese av etiketten med telefonen din, kan du se hvor på kartet druene kommer fra, klimaet det året de ble høstet, surhetsgraden i jorden og all data knyttet til denne vinen. Viktig informasjon om eventuelle tilbakekallinger og sporbarhet vil også være tilgjengelig.

En av de første som tok i bruk NFC-etiketter var den franske vinprodusenten Chateau Le Pin, på sin årgangsvin fra 2010. Med flaskepris på opptil 2500 euro var det viktig å kunne validere at varen var ekte. Fem milliarder vinflasker vil utstyres med NFC innen 2026 for å beskytte markedet mot svindelsprit viser analyser fra Vandagraf International. Smarte etiketter kan leses av med kameraet på telefonen. Allerede har det amerikanske konsernet Unilever utstyrt 1700 av sine produkter med slike. Men det er bare begynnelsen.

Engangsplastikk møter sin ende

Sist oktober gikk EU inn for å bannlyse engangsplastikk, inkludert bestikk, sugerør, q-tips og annet fra 2021. «Hvis vi ikke handler nå vil det være mer plastikk i havet enn fisker innen 2050» sa den belgiske politikeren Frédérique Ries. Med det hadde krigen mot plastikk startet.

Emballasje står for 40 prosent av all produsert plastikk. Mye ender opp på søppeldynger eller i naturen. Derfor blir såkalt bioplastikk mer populært, laget av stivelse, vegetabilske oljer og cellulose. Markedet for bioplastikk er verdsatt til 28 milliarder dollar og forventes økt til 300 milliarder i løpet av ti år. Derfor bruker investorer, produsenter, varehandel og myndigheter nå mer tid og ressurser på utvikling av dette.

Men brytes biologisk nedbrytbar plastikk ned? I følge EU er såkalt OXO-bionedbrytbar plastikk utviklet for å brytes ned fortere enn vanlig plastikk, spesielt ute i naturen. Men de inneholder likevel mikroplastikk.

Lett å villedes

Forbrukerne kan lett villedes av ord som «bionedbrytbar», «resirkulerbar», og «gjenvinningsbar». Nå er det syv globale kategorier av plastikk og helt umulig å holde styr på. Plastikk spiller en viktig rolle i å forlenge holdbarheten på mat og redusere matavfall. Derfor må matvareprodusentene skyndte seg å ta grep for grønnere emballasje

Kaffe og sjokolade er gode indikatorer på at markedet for bærekraftige produkter vokser sterkt. Generelt vokste sjokolademarkedet med 3 prosent, men miljøvennlig dyrket sjokolade vokste med 22 prosent. Samme med kaffe, der markedet generelt vokste med fire prosent, og miljøvennlige kaffe med 25 prosent. Dette er ikke bare idealisme, men lønnsomhet.

Den ene studien etter den andre viser at unge forbrukere gjerne betaler mer for bærekraftige produkter. Kunnskapen om disse styrkes av digital kommunikasjon. I USA har til eksempel kjøpesenterkonsernet Walmart lansert en egen bærekraftighetsindeks, med mål om å gjøre lettere å handle bærekraftig. Det tjener alle på, enten det er kaffeplantasjeeierne eller matbutikkene. Forbrukerne vil også tjene på et høyt salgsvolum som til slutt gir reduserte priser.

Powered by Labrador CMS