På Lush-Parties får kundene lage sine egne produkter.

Parties gir Lush nye og lojale kunder

Lush har startet opp igjen med Lush Parties. Dette er et tilbud butikkene gir til kundene sine. Her kan venner komme til en butikk for å feire bursdag, markere noe annet, eller bare gjøre noe hyggelig sammen.

Publisert
Monica Fayad, markedssjef i Lush Norge.

Det nye konseptet som ble introdusert i juli i år skal gi kunden mer fleksibilitet til å tilpasse sine ønsker og behov. Det startet først i kjedens Flagship Store i Bogstadveien, men fra 1. september skal alle butikkene ha dette konseptet på plass, og være klare til å ta imot gjester.

– Lush gikk gjennom en SoMe-Switch Up i fjor, og nå som vi har valgt å gå bort fra enkelte sosiale medier, er det enda viktigere for oss å møte mennesker i butikkene våre, sier markedssjef Monica Fayad. Boikotten av sosiale medier gjelder for selskapet globalt, men avdelingen i Norge har ikke gått så hardt til verks.

Partyene

På et slik party får deltakerne mulighet til å lage egne produkter som badebombe, badeskum eller ansiktsmaske. Det kan også være leker og aktiviteter tilpasset deltakerne.

LUSH selger håndlagde produkter laget av ferske, økologiske frukter og grønnsaker, fine eteriske oljer og trygge syntetiske stoffer. De utvikler sine egne produkter og dufter, som inneholder lite eller ingen konservering og emballasje. Det blir kun brukt vegetariske ingredienser som ikke er testet på dyr og kunden får vite når de ble laget.

Butikkansatte synes det er veldig gøy å arrangere parties, siden dette er noe som lar dem være litt mer kreative enn til vanlig. De gir også informasjon om hva partyene inneholder og tar imot bestillinger. Kapasitet og antall gjester varierer i forhold til butikkstørrelse. Selv om selskapet prøver å redusere bruken av sosiale medier kan man også få informasjon på nett. Det er mulig å velge mellom to forskjellige partypakker; Standardparty og luksusparty.

Da covid kom i mars 2020 måtte butikkene ta en pause fra parties. De startet opp igjen med en gang det var mulig å gjennomføre eventer som var innenfor daværende korona-restriksjoner. Det var viktig å sikre at både kunder og ansatte var trygge og at prosedyrene var gode nok til å garantere at dette var på plass. Nå har de gjort comeback med et litt annerledes konsept.

Det viktigste på slike parties er at deltakerne skal bli bedre kjent med hverandre og ha det gøy sammen.

Nye og mer lojale kunder

– Disse arrangementene fører absolutt til nye og mer lojale kunder. Det at én gjest gir sine venner en Lush-opplevelse i 90 minutter er med på å skape et sterkt bånd mellom dem, men også mellom gjestene og Lush som merkevare. – I det nye konseptet så får vi ha Lush-parties mens butikken fortsatt er åpen, og siden vi kjører masse aktiviteter underveis, så blir andre kunder som kommer innom veldig nysgjerrige på å vite mer om det som skjer. Det er en flott aktivitet til bursdag, utdrikningslag og/eller teambuilding for bedrifter. Det er sagt at man husker ofte hvordan man følte seg i nærheten av en person eller et sted – og det er det vi prøver å skape her: gode minner som er verdt å fortelle videre. I tillegg til dette, er de fleste produktene man lager i et Lush-party limited editions og finnes ikke i Norge – så det er en veldig eksklusiv opplevelse (hovedsakelig for Lush-fans), sier Monica Fayad.

Blir bedre kjent med kundene

– LUSH-parties er et unikt verktøy vi har for å skape en dypere connection med våre kunder, i tillegg til å vise verdien i produktene våre. Når man lager en badebombe, for eksempel, så ser kunden hvor lang tid det tar å lage produktet og hvordan prosessen er, forteller Monica Fayad.

Hun sier videre at kundene får gå mer i dybden om ingredienser og selskapets verdier – noe de ikke alltid får tid til ved et kort butikkbesøk.

– Slike parties skal handle om å bli bedre kjent med kundene, men det viktigste er at deltakerne skal bli bedre kjent med hverandre og ha det gøy sammen. Vi er veldig opptatt av at våre kunder skal møtes og trives i et trygt miljø og oppleve flere ting utenfor sosiale medier – så det å tilby dem muligheten til å ha et party med sine kjære hos oss er en måte å gjøre det på. Dette er også med på å skape mer lojale kunder, som tror på oss, våre verdier og vår visjon, sier Fayad.

Word of mouth gir flere kunder

Markedssjefen forteller at det er vanskelig å måle konkrete resultater av disse arrangementene. Det de vet er at når en person har for eksempel 10 gjester i butikken, så har de mulighet til å imponere 10 potensielle, nye kunder.

– Vi tror at word-of-mouth fortsatt er en fin måte å markedsføre seg på, og ikke minst: verdifull. Mange av disse gjestene blir nysgjerrige på å teste ut andre produkter, så de drar ofte hjem enten med noen ekstra testere de får gratis av oss, eller med en Lush-pose fylt med nye miljøvennlige produkter de handler hos oss.

– Vi får ofte flere henvendelser av folk som ønsker å ha et party hos oss etter hvert eneste gjennomførte event. Resultatene er ikke bare positive for Lush, men også for nabobedrifter. Vi opplever at flere kunder drar videre til å spise sammen etter en opplevelse hos oss, og de foretrekker å dra et sted i nærheten, avslutter Monica Fayad.

Lush utvikler sine egne produkter og dufter, som inneholder lite eller ingen konservering og emballasje
Powered by Labrador CMS